Problemen van gevorderde spellers
Ondanks vele jaren onderwijs hebben leerlingen van 12 tot 18 jaar en volwassenen soms hardnekkige problemen met accuraat spellen. Die problemen worden bijna nooit veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie. maar door een specifieke leerstoornis (dyslexie, dysorthografie, woordblindheid) of door inadequaat onderwijs. Dit boek is binnen ons taalgebied het eerste boek dat beschrijft op welke wijze deze gevorderde spellers gesignaleerd, gediagnostiseerd en geholpen kunnen worden. De auteur geeft aan hoe leerkrachten met behulp van toetsen leerlingen met problemen kunnen signaleren. Zowel toetsen als handleiding zijn in het boek opgenomen. Een foutenclassificatiesysteem stelt hen vervolgens in staat de kwaliteit van de fouten vast te stellen en op grond daarvan een diagnostische procedure te starten. Een handleiding en een uitgebreid voorbeeld ondersteunen hen hierbij. Daarna volgt een groot aantal begeleidingsvoorstellen voor zowel individuele hulp als voor hulp in klasseverband. Hierbij wordt ook aangegeven welke faciliteiten leerlingen geboden kunnen worden om de gevolgen van de problemen te minimaliseren. Tot slot beschrijft de auteur hoe een handelingsplan kan worden opgesteld en zij illustreert dat met een uitgebreid voorbeeld. Dit boek is bestemd voor leerkrachten voortgezet onderwijs, orthopedagogen, remedial teachers en docenten en studenten van lerarenopleidingen. Het biedt hen allen de mogelijkheid om gevorderde spellers met ernstige problemen ,te (leren) herkennen en te helpen.
Auteur | | K. Henneman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |