Sociale Vaardigheden Voor Leidinggevende
SOCIALE VAARDIGHEDEN VOOR LEIDINGGEVENDE
Werkgevers blijken communicatieve en sociale vaardigheden bij HBO' ers en academici vaak belangrijker te vinden dan studie resultaten en werkervaring. HBO' ers en academici zijn immers vaak de mensen die in bedrijven, organisaties en instellingen de leidinggevende posities moeten innemen. Vakinhoudelijke kennis is voor iemand die leiding geeft niet voldoende en soms zelfs niet noodzakelijk. Sociale (of professionele) vaardigheden wel. Besluitvorming, conflicthantering, voorzitten, het geven van een presentatie, onderhandelen en samenwerking: bij al deze zaken spelen socialenvaardigheden voor leidinggevenden komen deze vaardigheden uitgebreid aan de orde, voorafgaan door een inleiding op het gehanteerde leer model. In ieder hoofdstuk wordt een specifieke vaardigheid besproken, waarbij de auteur steeds theorieën uit de sociale psychologie combineert met aanwijzingen voor de praktijk. Hij wijst op veel gemaakte fouten, doet suggesties om deze fouten te voorkomen en geeft bij iedere vaardigheid een lijst van aandachtspunten. Verder zijn bij ieder hoofdstuk oefeningen opgenomen waarmee de lezer in de stof in de praktijk kan brengen. In een slot hoofdstuk doet de auteur suggesties voor de opzet van een practicum sociale vaardigheden, waarbij alle organisatorische en didactische aspecten ter sprake komen: groepsgrootte, tijdsbesteding, de stof, werkwijze, voorbereiding, uitvoering en feedback. Dit boek is bestemd voor iedereen die in de toekomst temaken krijgt met leidinggeven, of graag zijn of haar reeds bestaande vaardigheden op dit gebied wil verbeteren.
Werkgevers blijken communicatieve en sociale vaardigheden bij HBO' ers en academici vaak belangrijker te vinden dan studie resultaten en werkervaring. HBO' ers en academici zijn immers vaak de mensen die in bedrijven, organisaties en instellingen de leidinggevende posities moeten innemen. Vakinhoudelijke kennis is voor iemand die leiding geeft niet voldoende en soms zelfs niet noodzakelijk. Sociale (of professionele) vaardigheden wel. Besluitvorming, conflicthantering, voorzitten, het geven van een presentatie, onderhandelen en samenwerking: bij al deze zaken spelen socialenvaardigheden voor leidinggevenden komen deze vaardigheden uitgebreid aan de orde, voorafgaan door een inleiding op het gehanteerde leer model. In ieder hoofdstuk wordt een specifieke vaardigheid besproken, waarbij de auteur steeds theorieën uit de sociale psychologie combineert met aanwijzingen voor de praktijk. Hij wijst op veel gemaakte fouten, doet suggesties om deze fouten te voorkomen en geeft bij iedere vaardigheid een lijst van aandachtspunten. Verder zijn bij ieder hoofdstuk oefeningen opgenomen waarmee de lezer in de stof in de praktijk kan brengen. In een slot hoofdstuk doet de auteur suggesties voor de opzet van een practicum sociale vaardigheden, waarbij alle organisatorische en didactische aspecten ter sprake komen: groepsgrootte, tijdsbesteding, de stof, werkwijze, voorbereiding, uitvoering en feedback. Dit boek is bestemd voor iedereen die in de toekomst temaken krijgt met leidinggeven, of graag zijn of haar reeds bestaande vaardigheden op dit gebied wil verbeteren.
Auteur | | Jan Pieter van Oudenhoven |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |