Mg - sportwagens
d kf
e naam MG roept het klassieke beeld op van D een open sportwagen die over landelijke wegen rijdt. Dit voortreffelijk geillustreerde boek geeft een gezaghebbende en uiterst leesbare geschiedenis van de beroemde MG. Het schetst de historle van de MGsportwagen vanaf het begin in de jaren ’20 en ’30, in de Abingdon-periode, via de naoorlogse hoogtijdagen tot aan de sluiting van de fabriek in de donkere dagen van 1980. Maar ook de herleving van het merk met de moderne MGF, gebouwd door de Rover Group, komt aan de orde. De reputatie van het merk werd in de jaren ‘30 opgebouwd, toen MG de belangrijkste Britse fabriek was die de strijd aandurfde met de Europese fabrieken die de racewereld van de kleine sport-wagens beheersten. Bovendien deed MG vele succes-volle aanvallen op de wereldsnelheidsrecords in de 750 cc klasse; de eerste auto’s in die klasse die de 100 mijl per uur (161 km/u) en later de 120 mijl per uur (193 km/u) overschreden, waren MG's. Na de Tweede Wereldoorlog was het de MG-autofabriek die voorop liep in de aanval op de exportmarkten. De T-serie brak alle verkooprecords, vooral in de VS. Ook het wegracen in de VS in de jaren na de oorlog zou er zonder MG heel anders hebben uitgezien. Generaties bestuurders beleefden hun eerste ervaring in die sport achter het stuur van een MG-TC of -TD. Dit vormde de grondslag voor het enorme succes van de MGA en de MGB in de jaren '50 en '60. Deze wagens zijn nog steeds, meer dan 15 jaar nadat de laatste auto in Abingdon van de band rolde, heel betrouwbaar. De jaren '80 waren moeilijke tijden voor MG, maar de voorspoed voor het merk keerde in de jaren ’90 terug met de productie van eerst de RV8 in een beperkt aantal — en later de geheel nieuwe MGE, die tegenwoordig zo geliefd is. Een bijzonder hoogtepunt in dit boek vormen de 17 dubbele bladzijden met studiofoto's van de belangrijkste MG-modellen, waarbij elke auto omgeven wordt door detailfoto's. Deze bladzijden vindt u tussen een gedetailleerde geschiedenis met honderden historische archieffoto’s. De combinatie van gezaghebbende geschiedschrijving en fantastische foto’s zal iedere MG-tiefhebber plezier doen en maakt dit boek bovendien tot een gedetailleerd naslagwerk en een hulde aan de bouwers van deze Britse sportwagens.
De auteur Malcolm Green is correspondent van het maandelijks verschijnende tijdschrift MG Enthusiast Magazine en de auteur van twee boeken over het restaureren van MG's, een over de T-typen en de ander over de MGA. Hij is ook de bibliothecaris van het Triple-M Register van de MG Car Club en in die hoedanigheid heeft hij, in samenwerking met andere leden van de commissie, boeken geschreven en gepubliceerd over de vooroorlogse auto’s. Hij schrijft ook regelmatig in andere tijdschriften, zoals The Automobile, MG Magazine in Amerika en Enjoying MG. Zijn betrokkenheid bij het merk begon in de jaren ‘50, toen hij lang door de ramen van de showroom staarde naar elk nieuw model dat verscheen. In 1962 kon hij op achttienjarige leeftijd eindelijk zijn ideaal tot werkelijkheid maken en kocht hij zijn eerste MG — een nieuwe MG-Midget. Sinds die tijd heeft hij altijd minstens één exemplaar van het merk in zijn garage gehad en heeft hij een aantal complete restauraties uitgevoerd, van een F-type uit 1932 tot een MG Midget uit 1969.
7
Auteur | | Malcolm Green |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |