Het Russische symbolisme. De Blauwe Roos.
Het Russische symbolisme betekende een breuk met het negentiende-eeuwse realisme en kondigde rond 1900 de avant-garde aan. De invloed van het symbolisme is niet te onderschatten. De bakens werden uitgezet door Michaïl Vroebel. Ook Viktor Borisov- Moesatov speelde hierbij een belangrijke rol. Van 1903 tot 1905 vormde hij de spil van een kring jonge kunstenaars met onder meer Koeznetsov, Oetkin en Matvejev die in 1904 ze in Saratov hun eerste tentoonstelling organiseerden.
In 1907 organiseerden Koeznetsov, Oetkin, Sarjan, Sapoenov, Soedejkin, Krimov, Nikolaj en Vasili Miliotti en Arapov in Moskou de spraakmakende tentoonstelling De blauwe roos. Samen met de symbolistische dichters en schrijvers zochten ze naar een geëigende esthetiek, verwierpen ze het individuele, schiepen ze een eigen immateriële wereld en plaatsten ze de poëtische verbeelding boven de werkelijkheid.
Dit boek wordt uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling in het Gemeentelijk Museum van Elsene (13 oktober 2005-5 februari 2006).
In 1907 organiseerden Koeznetsov, Oetkin, Sarjan, Sapoenov, Soedejkin, Krimov, Nikolaj en Vasili Miliotti en Arapov in Moskou de spraakmakende tentoonstelling De blauwe roos. Samen met de symbolistische dichters en schrijvers zochten ze naar een geëigende esthetiek, verwierpen ze het individuele, schiepen ze een eigen immateriële wereld en plaatsten ze de poëtische verbeelding boven de werkelijkheid.
Dit boek wordt uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling in het Gemeentelijk Museum van Elsene (13 oktober 2005-5 februari 2006).
Auteur | | I. Goffman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |