De behandeling van het agressieve kind
«Door de vertaling van 'Kinderen die haten- en 'De behandeling van het agressieve kind' krijgt het werk van Redl en Wineman ook in Nederland de aandacht die het verdient. De auteurs beschrijven op schilderachtige wijze de groep kinderen die thuis, op school en in de maatschappij door hun onhandelbaarheid en agressiviteit niet meer te handhaven zijn; voor pogingen hen tot een beter aangepast gedrag te brengen lijken ze niet meer toegankelijk.
In Pioneer House brengt Redl een aantal van deze hyper agressieve jongens bijeen met een met een toegewijde staf waarvan hij zelf met Wineman de leiding heeft.Aan de hand van gedetailleerde en realistische fragmentenuit hun dagboek geven zij een levendige voorstelling van de soms dramatische incidenten die zich in het huis afspelen wij krijgen zo een helder inzicht in de problemen van deze kinderen.
Het blijft echter niet bij observatie en theorievorming. Duidelijk geven de auteurs aan hoe deze zgn. ongrijpbaren toch behandeld kunnen worden. Niet volgens de geijkte
- pedagogische stelregels en ook niet door individuele psychiatrische benadering. Neen, de therapeut moet uit zijn beschermde kamer komen en midden in het dagelijkse leven van deze kinderen zijn inzichten gebruiken, hen voortdurend begeleiden, ieder moment rekening houdend zowel met de individuele pathologie alsook met de pathologie van de groep.
Deze twee boeken die we gerust reeds klassiek kunnen noemen vormen eigenlijk een eenheid. Ze leveren een schat van belangwekkend studie-materiaal voor iedereen die met onaangepaste kinderen te maken heeft, een bron van kennis en inspiratie voor maatschappelijk werkers, onderwijzers en pedagogen, psychologen en psychiaters, ze zijn onmisbaar voor mensen die hun werkterrein in de inrichtingen en opvoedingstehuizen hebben.» prof. dr. L. N. J. Kamp
In Pioneer House brengt Redl een aantal van deze hyper agressieve jongens bijeen met een met een toegewijde staf waarvan hij zelf met Wineman de leiding heeft.Aan de hand van gedetailleerde en realistische fragmentenuit hun dagboek geven zij een levendige voorstelling van de soms dramatische incidenten die zich in het huis afspelen wij krijgen zo een helder inzicht in de problemen van deze kinderen.
Het blijft echter niet bij observatie en theorievorming. Duidelijk geven de auteurs aan hoe deze zgn. ongrijpbaren toch behandeld kunnen worden. Niet volgens de geijkte
- pedagogische stelregels en ook niet door individuele psychiatrische benadering. Neen, de therapeut moet uit zijn beschermde kamer komen en midden in het dagelijkse leven van deze kinderen zijn inzichten gebruiken, hen voortdurend begeleiden, ieder moment rekening houdend zowel met de individuele pathologie alsook met de pathologie van de groep.
Deze twee boeken die we gerust reeds klassiek kunnen noemen vormen eigenlijk een eenheid. Ze leveren een schat van belangwekkend studie-materiaal voor iedereen die met onaangepaste kinderen te maken heeft, een bron van kennis en inspiratie voor maatschappelijk werkers, onderwijzers en pedagogen, psychologen en psychiaters, ze zijn onmisbaar voor mensen die hun werkterrein in de inrichtingen en opvoedingstehuizen hebben.» prof. dr. L. N. J. Kamp
Auteur | | Fritz Redl |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |