Waardenvolle Of Waardenloze Samenleving
WAARDENVOLLE OF WAARDENLOZE SAMENLEVING? René Diekstra, e.a.
Wat maakt een samenleving voor zoveel mogelijk mensen waardevol en wat is of kan de bijdrage daaraan zijn van opvoeding en onderwijs? Dit is een vraag die niet of nauwelijks wordt gesteld, niet in de politiek, niet in de wetenschap en evenmin daarbuiten. Want hoe vaak komt het voor dat - als we de vraag eens terugbrengen op een kleinere schaal - volwassen burgers elkaar opzoeken en afspreken hoe ze hun straat of buurt tot een voor hun kinderen waardevollere situatie kunnen maken om in op te groeien? Of hoe vaak komt het voor dat leerkrachten, ouders en andere buurtbewoners de handen ineenslaan om de
waarden die hen leiden in opvoeding en onderwijs, kortom in hun gedrag naar kinderen toe, zoveel mogelijk gemeenschappelijk te laten zijn?
De maatschappelijke werkelijkheid is dat de meeste aandacht en energie van politiek, overheid, maatschappelijke instellingen, media en dus ook van de doorsnee burger vooral uitgaat naar
' waardeloosheid'. Naar 'waardeloos' gedrag, zoals zinloos geweld, onveilig gedrag, overlast, afwijkend gedrag en criminaliteit. Er is in ons land en de ons omringende landen in de afgelopen jaren een scherpe tendens waar te nemen in de richting van een steeds repressiever en zelfs van een steeds heftiger of zwaarder 'straffend' beleid in alle sectoren van de samenleving. Voor zover dat een reactie is op een te
grote laksheid en onverschilligheid in het toezicht houden op en handhaven van afspraken die we met elkaar gemaakt hebben in wetten en regels, lijkt dat toe te juichen..
ISBN 9061128420
Karakter Uitgevers
Wat maakt een samenleving voor zoveel mogelijk mensen waardevol en wat is of kan de bijdrage daaraan zijn van opvoeding en onderwijs? Dit is een vraag die niet of nauwelijks wordt gesteld, niet in de politiek, niet in de wetenschap en evenmin daarbuiten. Want hoe vaak komt het voor dat - als we de vraag eens terugbrengen op een kleinere schaal - volwassen burgers elkaar opzoeken en afspreken hoe ze hun straat of buurt tot een voor hun kinderen waardevollere situatie kunnen maken om in op te groeien? Of hoe vaak komt het voor dat leerkrachten, ouders en andere buurtbewoners de handen ineenslaan om de
waarden die hen leiden in opvoeding en onderwijs, kortom in hun gedrag naar kinderen toe, zoveel mogelijk gemeenschappelijk te laten zijn?
De maatschappelijke werkelijkheid is dat de meeste aandacht en energie van politiek, overheid, maatschappelijke instellingen, media en dus ook van de doorsnee burger vooral uitgaat naar
' waardeloosheid'. Naar 'waardeloos' gedrag, zoals zinloos geweld, onveilig gedrag, overlast, afwijkend gedrag en criminaliteit. Er is in ons land en de ons omringende landen in de afgelopen jaren een scherpe tendens waar te nemen in de richting van een steeds repressiever en zelfs van een steeds heftiger of zwaarder 'straffend' beleid in alle sectoren van de samenleving. Voor zover dat een reactie is op een te
grote laksheid en onverschilligheid in het toezicht houden op en handhaven van afspraken die we met elkaar gemaakt hebben in wetten en regels, lijkt dat toe te juichen..
ISBN 9061128420
Karakter Uitgevers
Auteur | | Onbekend |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |