Behandeling Van Leesproblemen
Nogal wat kinderen hebben matige tot ernstige leesproblemen. De leesvaardigheid komt niet op gang en ontwikkelt zich nauwelijks. Vaak groeit dit uit tot meer dan een leesprobleem: kinderen verliezen hun motivatie, krijgen faalangst, worden agressief. In de loop der jaren zijn veel verklaringsmodellen voor deze dyslexie naar voren gebracht die uitgaan van een onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld van (spraak) motorische, neurologische of akoestische aard. Neem die oorzaak weg en de behandeling zal meer succes hebben was de gedachte.
Wetenschappelijk onderzoek echter toont steeds duidelijker aan dat dergelijke oorzaken voor het zwakke lezen op dit ogenblik niet zijn te achterhalen, en de vraag is nog of dat ooit zal gebeuren. Dat maakt het nu van groot belang om te bestuderen hoe het leren lezen in zijn werk gaat en vooral hoe wij deze vaardigheid kunnen stimuleren.
Gebaseerd op een jarenlange ervaring met dyslectische kinderen, hun ouders, taakleerkrachten, en gesteund door zijn werkzaamheden in het kader van het grote landelijke project leerhulp in Belgiƫ heeft de auteur hiertoe aanpakken voor lezen ontwikkeld waarmee de leesmoeilijkheden van kinderen kunnen worden aangevat. Deze in totaal 25 aanpakken worden in dit boek uitgewerkt. Bij elke aanpak wordt vermeld voor welke fase in het leesonderwijsen voor welke leesproblemen hij bedoeld is, en of hij ook bestemd is voor de ouders van het dyslectische kind. Dat laatste is zeer belangrijk: het kind zal hoe dan ook meer tijd aan het lezen moeten besteden en dat zal grotendeels thuis moeten gebeuren.
Behandeling van leesproblemen is bedoeld voor leerkachten, hulpverleners en ouders van dyslectische kinderen.
Wetenschappelijk onderzoek echter toont steeds duidelijker aan dat dergelijke oorzaken voor het zwakke lezen op dit ogenblik niet zijn te achterhalen, en de vraag is nog of dat ooit zal gebeuren. Dat maakt het nu van groot belang om te bestuderen hoe het leren lezen in zijn werk gaat en vooral hoe wij deze vaardigheid kunnen stimuleren.
Gebaseerd op een jarenlange ervaring met dyslectische kinderen, hun ouders, taakleerkrachten, en gesteund door zijn werkzaamheden in het kader van het grote landelijke project leerhulp in Belgiƫ heeft de auteur hiertoe aanpakken voor lezen ontwikkeld waarmee de leesmoeilijkheden van kinderen kunnen worden aangevat. Deze in totaal 25 aanpakken worden in dit boek uitgewerkt. Bij elke aanpak wordt vermeld voor welke fase in het leesonderwijsen voor welke leesproblemen hij bedoeld is, en of hij ook bestemd is voor de ouders van het dyslectische kind. Dat laatste is zeer belangrijk: het kind zal hoe dan ook meer tijd aan het lezen moeten besteden en dat zal grotendeels thuis moeten gebeuren.
Behandeling van leesproblemen is bedoeld voor leerkachten, hulpverleners en ouders van dyslectische kinderen.
Auteur | | Erik Billiaert |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Gezondheid & Lichaam |