Begrijpend Lezen D - Kerndoeltrainer
Lezen is misschien wel het belangrijkste dat je leert. Denk maar eens na hoeveel dingen om je heen met lezen te maken hebben. Als je daarbij ook nog begrijpt wat je leest, dan kom je vanzelf verder in het leven. Toch is begrijpend lezen vaak een van de lastigste onderdelen van taal en vormt het een struikelblok voor veel kinderen. Waarom lees ik dit verhaal? Hoe maak ik deze taart? Wat vind ik van die mening? Wat weet ik van het zonnestelsel? Zomaar wat vragen die je tijdens het lezen kunt stellen en waarop je graag antwoorden wil hebben.
Kerndoeltrainer Begrijpend Lezen helpt daarbij. Doordat het aansluit op kerndoelen 4 t/m 9 omvat deze serie de volledige leerlijn begrijpend lezen. In elke les staat één van deze leerdoelen centraal en zijn de instructietekst en een aantal opdrachten hierop afgestemd. Eerder behandelde doelen worden regelmatig herhaald, zodat deze goed ingeoefend kunnen worden. De mixlessen 10 en 20 kunnen eventueel als toets ingezet worden, omdat daar alles uit de voorgaande lessen herhaald wordt. Achterin staat het overzicht van de gehele leerlijn begrijpend lezen.
Alle teksten en opdrachten in deel D passen bij het technisch- en begrijpend leesniveau van de gemiddelde lezer aan het eind van groep 6 of halverwege groep 7.
In Kerndoeltrainer Begrijpend Lezen D komen de volgende leerdoelen aan bod:
Tekstdoel
In les 1, 2 en 3 wordt het begrip meningtekst onderverdeeld in beschouwende en betogende teksten.
Ook voor de andere tekstsoorten worden vanaf nu andere benamingen gebruikt.
Tekststructuur
In de lessen 11, 12, 16, 17 en 18 wordt de strategie zoekend lezen uitgelegd om verschillende vragen snel te kunnen beantwoorden. Ook wordt er geoefend met het herkennen van verbanden die signaalwoorden aangeven.
Woordenschat
In de lessen 13, 14, 15 en 19 wordt op verschillende manieren geoefend hoe de betekenis van moeilijke
woorden uit de tekst achterhaald kan worden en deze betekenis te controleren.
Samenvatten
In de lessen 7, 8 en 9 wordt verder geoefend met het samenvatten per alinea in enkele zinnen en het vinden van de hoofdgedachte.
Voorspellen
In les 4 wordt, voorafgaand aan het lezen, voorspeld waar de tekst over gaat aan de hand van de titel,
tussenkopjes, de afbeelding en het lezen van de eerste en laatste zin. Ook wordt de voorkennis over het
onderwerp geactiveerd.
Vragen stellen
In de lessen 5 en 6 wordt geoefend met het stellen van vragen voor het lezen, tijdens het lezen en na het lezen van de tekst om de tekst beter te begrijpen.
Auteur | | Renate Hoogendoorn |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | |