Optellen & Aftrekken B - Kerndoeltrainer

Optellen & Aftrekken B - Kerndoeltrainer

Kerndoeltrainer Optellen & Aftrekken B bevat gevarieerde en betekenisvolle oefeningen met optellen en aftrekken t/m 100.

Onderwerpen in Kerndoeltrainer Optellen & Aftrekken B

Met hulpmiddelen t/m 100
In het blok Met hulpmiddelen wordt gebruik gemaakt van de eierdoos, geld, mab-materiaal, kralenketting en getallenlijn om optellen en aftrekken concreet te maken en inzicht te krijgen in het rekenproces. Eerst zonder overschrijding van het 10-tal, daarna met overschrijding van 10-tal.

Zonder overschrijding van het 10-tal
In het blok Zonder overschrijding van het 10-tal wordt gebruik gemaakt van concrete voorbeelden en met sommen waarbij niet het 10-tal wordt overschreden.

Tellen en rijgen t/m 100
In het blok Tellen en rijgen wordt geoefend in deze strategie door met concrete voorbeelden en hulpmaterialen, de aantallen van 1 t/m 4, 5 en 10. herhaald te tellen en aan elkaar te rijgen.

Verdubbelen en halveren t/m 100
In het blok Verdubbelen en halveren wordt met deze strategie het inzicht ontwikkeld waarbij gelijke of bijna gelijke getallen helpen om een berekening makkelijker te maken.

Splitsen en aanvullen t/m 100
Het blok Splitsen en aanvullen bouwt voort op de voorgaande twee strategieën door getallen diverser aan te bieden waarbij verdubbelen, halveren, tellen of rijgen handig zijn om te gebruiken bij splitsen en aanvullen.

Analogiesommen t/m 100
In het blok Analogiesommen gaat het erom dat een makkelijke som kan helpen om een lastige som met 10-tallen of 10-tal overschrijding te maken.

Strategieën t/m 100
In het blok Strategieën worden diverse sommen gemaakt waarbij de aangeboden strategieën toegepast kunnen worden.

Automatiseren t/m 100
In het laatste blok Automatiseren wordt geoefend op snelheid. Het komt erop aan of de stap van concreet naar abstract rekenen voldoende gemaakt is.

Over Kerndoeltrainer Optellen & Aftrekken

Waar gaat het om bij rekenen? Het antwoord op die vraag lijkt kinderlijk eenvoudig; aantallen komen erbij of gaan eraf. Toch is het lastig om van concrete aantallen over te stappen naar abstracte cijfers. Dit moet stap voor stap gebeuren; eerst oefenen met hulpmaterialen, daarna gebruik maken van slimme strategieën en veel oefenen, zodat de basisbewerkingen geautomatiseerd worden. Uiteindelijk gaat het erom de handelingen snel uit te voeren, waardoor ingewikkelde berekeningen minder tijd zullen kosten.

In je groep wil je rekening houden met het persoonlijke niveau van de leerlingen. En na een toets komen die verschillen extra naar boven drijven. De meeste leerlingen gaan goed mee, maar een enkele leerling vertoont uitval. De Kerndoeltrainer helpt je verder om de juiste oefening te vinden voor het specifieke probleem waarmee je leerling zit. Elk deel behandelt namelijk een bepaald niveau van de leerlijn optellen en aftrekken en op basis van je analyses kun je gerichte oefeningen aanbieden die je leerling op dat moment nodig heeft. En heeft je leerling op verschillende onderdelen uitval? Geen probleem, want het maakt niet uit op welk niveau je leerling begint. Er kan van leerprobleem naar leerprobleem gesprongen worden, want alle leerdoelen van de gehele leerlijn staan in elk deel overzichtelijk opgesomd.

De Kerndoeltrainer Optellen & Aftrekken richt zich op de basishandelingen van het rekenen; aantallen komen erbij of gaan eraf. Kerndoelen 27, 29 en 30 vormen het uitgangspunt van deze serie waarbij wij de kerndoelen hebben uitgewerkt in concrete leerdoelen per niveau, die een deelgebied van de leerlijn omvatten.


Auteur | Marloes Hofstede
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie |

bol logo

Kijk verder



Boekn ©