
Tekenen 5
Opzet
Elk blokboek omvat 15 thema's. Ieder thema bestaat in principe uit twee les-
sen. Een les met technische, of kunstbeschouwelijke inhoud en een les
waarin het behandelde wordt toegepast of uitgediept. De blokboeken zijn
gedrukt op speciaal tekenpapier.
De opdrachten in de thema's doen een beroep op de nieuwsgierigheid.
Er wordt ingespeeld op de kinderlijke belevingswereld in een bepaalde
leeftijdsfase. Bovendien worden experimenten gestimuleerd. Er wordt
toegewerkt naar vrijheid en durf in het gebruik van het materiaal, kleur
en compositie.
Kunstbeschouwing
Er wordt in de blokboeken veel aandacht besteed aan kunstbeschouwing. Door te
kijken naar en na te denken over afgebeeld werk van kunstenaars worden de leer-
lingen zich meer bewust van de vele mogelijkheden die het werken met teken- en
schildersmateriaal biedt.
Pictogrammen
Door middel van pictogrammen wordt de leerlingen duidelijk gemaakt welke ma-
terialen ze bij een opdracht nodig hebben en waar bij het gebruik ervan op moet
worden gelet. Wat deze pictogrammen betekenen wordt voorin ieder blokboek
uitgelegd.
De map
Aan de meeste thema's is een uitgebreidere opdracht gekoppeld. Deze aparte
werkstukken worden door de leerlingen in een stevige kartonnen map bewaard.
Hierdoor ontstaat na verloop van tijd een overzicht van het werk. Deze map blijft
tijdens de gehele basisschoolperiode met hen "meereizen."
Werkwijzer
Bij elk tekenblok hoort een beknopte werkwijzer voor
de leerkracht. Deze bestaat onder andere uit een
overzicht van de materialen die voor het begin van
een nieuw schooljaar aangeschaft dienen te worden;
een beschrijving voor het gebruik van het blokboek;
uitwerkingen per thema. Deze uitwerkingen hebben
als inhoud het te stellen doel, het beeldend
aspect, het benodigde materiaal, voorzorgsmaatregelen en
tips, criteria voor de beoordeling.
De Werkwijzer (5 delen) is apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Onbekende bindwijze |
Categorie | | Technologie & Bouwkunde |