De probleemwijzer Editie voor het voortgezet onderwijs
Dit boek is compleet geactualiseerd en uitgebreid in 2008.
Jongeren van ongeveer 12 tot 18 jaar bevinden zich in een turbulente fase van hun leven, met veel vragen, moeilijke keuzen en uiteenlopende problemen, die tot onzekerheid en aantasting van de eigenwaarde kunnen leiden. Docenten, ouders en hulpverleners zijn aanspreekpunt of vertrouwenspersoon. Bij hen wordt een grote mate van deskundigheid, levenservaring en begrip verondersteld.
Uitgaande van de schoolsituatie in het voortgezet onderwijs wordt in dit boek inzicht gegeven in de gebieden waar zich de problemen kunnen voordoen. De auteurs volgen een vast patroon: na het signaleren en beschrijven van de problematiek wordt aangegeven op welke manier ondersteuning kan worden geboden. De onderwerpen zijn in zes afdelingen ondergebracht: Ontwikkeling, Seksualiteit, Thuis, School en maatschappij, Leren en Lichaam en geest. De auteurs hebben zich voornamelijk gebaseerd op informatie van deskundigen bij gespecialiseerde instellingen. In de 'sociale kaart' staan de gegevens van deze instanties per probleemgebied vermeld om het aanvragen van aanvullende informatie of specifieke hulp te vergemakkelijken.
Door ouders, hulpverleners, docenten en de jongeren zelf kan dit boek worden gebruikt als bron vol basisinformatie over de herkenning van problemen of als naslagwerk vol oplossingsgerichte adviezen om de problemen hanteerbaar te maken.
Van dezelfde auteurs: "De zorgwijzer" - een dergelijk boek voor het basisonderwijs (2007).
Jongeren van ongeveer 12 tot 18 jaar bevinden zich in een turbulente fase van hun leven, met veel vragen, moeilijke keuzen en uiteenlopende problemen, die tot onzekerheid en aantasting van de eigenwaarde kunnen leiden. Docenten, ouders en hulpverleners zijn aanspreekpunt of vertrouwenspersoon. Bij hen wordt een grote mate van deskundigheid, levenservaring en begrip verondersteld.
Uitgaande van de schoolsituatie in het voortgezet onderwijs wordt in dit boek inzicht gegeven in de gebieden waar zich de problemen kunnen voordoen. De auteurs volgen een vast patroon: na het signaleren en beschrijven van de problematiek wordt aangegeven op welke manier ondersteuning kan worden geboden. De onderwerpen zijn in zes afdelingen ondergebracht: Ontwikkeling, Seksualiteit, Thuis, School en maatschappij, Leren en Lichaam en geest. De auteurs hebben zich voornamelijk gebaseerd op informatie van deskundigen bij gespecialiseerde instellingen. In de 'sociale kaart' staan de gegevens van deze instanties per probleemgebied vermeld om het aanvragen van aanvullende informatie of specifieke hulp te vergemakkelijken.
Door ouders, hulpverleners, docenten en de jongeren zelf kan dit boek worden gebruikt als bron vol basisinformatie over de herkenning van problemen of als naslagwerk vol oplossingsgerichte adviezen om de problemen hanteerbaar te maken.
Van dezelfde auteurs: "De zorgwijzer" - een dergelijk boek voor het basisonderwijs (2007).
Auteur | | H. Lonnee |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |