Stichting lezen reeks 21 - Over ouders en leesopvoeding

Stichting lezen reeks 21 - Over ouders en leesopvoeding

De opvoeding van ouders werkt door in het gedrag van kinderen, en dat het hele leven lang. Geldt dat ook voor hoe er in gezinnen met boeken wordt omgegaan? Welke impact heeft het, als ouders zelf lezen, hun kinderen voorlezen en met hen over boeken praten? En hoe verhoudt dat zich tot het voorbeeld en de begeleiding die ze geven met andere media, zoals de televisie en de computer?


Natascha Notten heeft intensief onderzoek gedaan naar de langetermijngevolgen van de ouderlijke lees- en mediaopvoeding. Ze maakte gebruik van twee omvangrijke datasets, de Familie-enquête Nederlandse Bevolking en het internationale onderwijsonderzoek PISA. Daarmee konden ook verschillen in opleidingsniveau en sociale status tussen gezinnen in kaart worden gebracht. Notten keek niet alleen naar effecten op het latere leesgedrag, maar ook op de onderwijscarrière van kinderen. Ze hield daarbij rekening met andere mediagewoonten in het gezin, zoals tv-kijken en pc-aanbod.


Notten heeft, in opdracht van Stichting Lezen, een belangrijk deel van haar Engelstalige proefschrift samengevat en herschreven in het Nederlands. Daardoor kan een breed publiek kennisnemen van de positieve bijdrage van de leesopvoeding aan de persoonlijke ontwikkeling en het maatschappelijk succes van kinderen.

Auteur | Natascha Notten
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder



Boekn ©