Psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg
Diagnostiek is, naast behandeling, een van de hoofdactiviteiten van psychologen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Het onderwerp diagnostiek is daarom veelvuldig beschreven in verschillende - veelal buitenlandse - publicaties. De Nederlandse en Vlaamse gezondheidszorg bedient zich echter niet altijd van elders in het buitenland gebruikte methoden. Ook de organisatie van de gezondheidszorg en de plaats en werkwijze van de psycholoog is eigen voor een land. Daarom is dit boek - over psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg bij volwassenen - speciaal voor het Nederlandse taalgebied geschreven.
Psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg bestaat uit drie delen. In deel I wordt een beschrijving gegeven van het diagnostisch proces en de kwaliteit van diagnostiek; in deel II worden de diagnostische methoden (gesprek, observatie, indirecte methoden, intelligentietests, neuropsychologische methoden en vragenlijsten), het gebruik van de computer en rapportage van diagnostiek, besproken. Hierbij ligt de nadruk op de verschillende soorten psychologische tests, omdat deze qua soort methode de unieke bijdrage van de psycholoog zijn. In deel III worden voorbeelden van diagnostiek gegeven, afkomstig uit verschillende werkvelden in de gezondheidszorg. Deze gevalsbeschrijvingen illustreren de denk- en werkwijze van psychologen in de gezondheidszorg en de stof uit deel I en II.
Psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg is bestemd voor bachelor- en masterstudenten psychologie, studenten (ortho)pedagogie en geestelijke gezondheidskunde, voor psychologen die een postdoctorale beroepsopleiding volgen, voor in de praktijk werkzame psychologen, orthopedagogen die hun kennis met betrekking tot psychologische diagnostiek willen opfrissen en voor mensen van andere disciplines - medici, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers - die kennis willen nemen van psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg bij volwassenen.
Psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg bestaat uit drie delen. In deel I wordt een beschrijving gegeven van het diagnostisch proces en de kwaliteit van diagnostiek; in deel II worden de diagnostische methoden (gesprek, observatie, indirecte methoden, intelligentietests, neuropsychologische methoden en vragenlijsten), het gebruik van de computer en rapportage van diagnostiek, besproken. Hierbij ligt de nadruk op de verschillende soorten psychologische tests, omdat deze qua soort methode de unieke bijdrage van de psycholoog zijn. In deel III worden voorbeelden van diagnostiek gegeven, afkomstig uit verschillende werkvelden in de gezondheidszorg. Deze gevalsbeschrijvingen illustreren de denk- en werkwijze van psychologen in de gezondheidszorg en de stof uit deel I en II.
Psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg is bestemd voor bachelor- en masterstudenten psychologie, studenten (ortho)pedagogie en geestelijke gezondheidskunde, voor psychologen die een postdoctorale beroepsopleiding volgen, voor in de praktijk werkzame psychologen, orthopedagogen die hun kennis met betrekking tot psychologische diagnostiek willen opfrissen en voor mensen van andere disciplines - medici, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers - die kennis willen nemen van psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg bij volwassenen.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |