Geluk Van De Huisvrouw
Maandag wasdag, op dinsdag strijken en verstellen, vrijdag de wekelijkse schoonmaakbeurt. Het bewerkelijke huishouden verloopt tot ver in de jaren zestig volgens een vast patroon. In de reclames is het geploeter nauwelijks zichtbaar. De wasmiddelen zijn er zelfwerkend en de keukens zijn voorzien van hightech huishoudhulpjes.
In dit boek is de spanning tussen reclamebeloftes en dagelijkse sleur voortdurend voelbaar. Terwijl de titel is gebaseerd op de verleidingen uit de reclame, volgt de indeling de nuchtere praktijk van het huishouden: van maandag wasdag tot zondag rustdag. Het geluk van de huisvrouw begeeft zich op het snijvlak van reclame en huisvrouwschap in de twintigste eeuw. Een pak wasmiddel, een stofzuiger, een advertentie voor een winterjas deze en andere alledaagse dingen uit de collectie van het Historisch Museum Rotterdam spelen de hoofdrol. Het dagelijks gebruik heeft vaak sporen nagelaten. De stofzuiger zit vol krassen, het kinderjurkje is herhaaldelijk versteld en de pan staat wat wankel door de lekstop.
Reclame-affiches en tijdschriftadvertenties geven een ander beeld van het dagelijks leven in dezelfde tijd. Ze tonen het begerenswaardige beeld van nieuwe producten, nóg wittere was in minder tijd, en... geen cent te veel, hoor! De reclames zijn niet eenvoudigweg illustraties bij het verhaal, maar vormen hun eigen beeldverhaal over het geluk van de huisvrouw.
De auteurs zijn beiden werkzaam in het Historisch Museum Rotterdam, Mayke Groffen als conservator van de collectie moderne stadscultuur, Sjouk Hoitsma als conservator van de kleding- en textielcollectie.
Dit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in het Historisch Museum Rotterdam, die loopt tot medio augustus 2004.
In dit boek is de spanning tussen reclamebeloftes en dagelijkse sleur voortdurend voelbaar. Terwijl de titel is gebaseerd op de verleidingen uit de reclame, volgt de indeling de nuchtere praktijk van het huishouden: van maandag wasdag tot zondag rustdag. Het geluk van de huisvrouw begeeft zich op het snijvlak van reclame en huisvrouwschap in de twintigste eeuw. Een pak wasmiddel, een stofzuiger, een advertentie voor een winterjas deze en andere alledaagse dingen uit de collectie van het Historisch Museum Rotterdam spelen de hoofdrol. Het dagelijks gebruik heeft vaak sporen nagelaten. De stofzuiger zit vol krassen, het kinderjurkje is herhaaldelijk versteld en de pan staat wat wankel door de lekstop.
Reclame-affiches en tijdschriftadvertenties geven een ander beeld van het dagelijks leven in dezelfde tijd. Ze tonen het begerenswaardige beeld van nieuwe producten, nóg wittere was in minder tijd, en... geen cent te veel, hoor! De reclames zijn niet eenvoudigweg illustraties bij het verhaal, maar vormen hun eigen beeldverhaal over het geluk van de huisvrouw.
De auteurs zijn beiden werkzaam in het Historisch Museum Rotterdam, Mayke Groffen als conservator van de collectie moderne stadscultuur, Sjouk Hoitsma als conservator van de kleding- en textielcollectie.
Dit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in het Historisch Museum Rotterdam, die loopt tot medio augustus 2004.
Auteur | | Mayke Groffen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Geschiedenis |