Lessen voor de eenentwintigste eeuw 20 - Herdenken en vooruitgaan
Twintigste bundel van het interfacultair college 'Lessen voor de 21ste eeuw'
Terugblikken helpt ons beter begrijpen waarom we zorg dragen voor wat
we vandaag belangrijk vinden. Dit jaar herdenken we de Groote Oorlog
die honderd jaar geleden begon, het verdrag van Versailles dat al de kiem
van de Tweede Wereldoorlog bevatte en het ontstaan, vijfenzestig jaar
geleden, van het genocideverdrag. Vandaag staat de Europese samenwerking
die de ambitie had om de oude conflicten definitief op te heffen
onder druk. Is de geschiedenis ertoe veroordeeld zich te herhalen of kunnen
we uit onze fouten leren? Is Hegels vooruitgangsgeloof gerechtvaardigd
of moeten we ons verzoenen met een tragischer perspectief op de
geschiedenis? Hoe kaderen onze particuliere historische visies trouwens
binnen het ruimere perspectief op het ontstaan van onze kosmos? Als
mensen realiseren we ons niet alleen in confrontatie met het verleden,
maar ook door te anticiperen op wat nog niet is, maar kan zijn. Vaak reikt
de wetenschap ons daartoe de middelen aan. Computers die zelfstandig
worden, chips die steeds kleiner en sneller zijn, of technologische innovaties
in de geneeskunde: het zijn maar enkele voorbeelden van ontwikkelingen
die onze toekomst mee vorm zullen geven. Over deze kwesties en
veel meer gaat het in deze twintigste bundel met 'Lessen voor de eenentwintigste
eeuw'.
Terugblikken helpt ons beter begrijpen waarom we zorg dragen voor wat
we vandaag belangrijk vinden. Dit jaar herdenken we de Groote Oorlog
die honderd jaar geleden begon, het verdrag van Versailles dat al de kiem
van de Tweede Wereldoorlog bevatte en het ontstaan, vijfenzestig jaar
geleden, van het genocideverdrag. Vandaag staat de Europese samenwerking
die de ambitie had om de oude conflicten definitief op te heffen
onder druk. Is de geschiedenis ertoe veroordeeld zich te herhalen of kunnen
we uit onze fouten leren? Is Hegels vooruitgangsgeloof gerechtvaardigd
of moeten we ons verzoenen met een tragischer perspectief op de
geschiedenis? Hoe kaderen onze particuliere historische visies trouwens
binnen het ruimere perspectief op het ontstaan van onze kosmos? Als
mensen realiseren we ons niet alleen in confrontatie met het verleden,
maar ook door te anticiperen op wat nog niet is, maar kan zijn. Vaak reikt
de wetenschap ons daartoe de middelen aan. Computers die zelfstandig
worden, chips die steeds kleiner en sneller zijn, of technologische innovaties
in de geneeskunde: het zijn maar enkele voorbeelden van ontwikkelingen
die onze toekomst mee vorm zullen geven. Over deze kwesties en
veel meer gaat het in deze twintigste bundel met 'Lessen voor de eenentwintigste
eeuw'.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |