Het Grote Lobby Handboek
Lobbyen is iemand voor je karretje spannen om er zelf beter van te worden. Het is een alledaagse bezigheid, er is niets geheimzinnigs aan, en iedereen kan het. Sterker: velen doen het al zonder het te beseffen. Voor een nieuwe baan, een subsidie, om iets te verkopen, om regels van de overheid te veranderen.
Lobbyen loont. Als je de kneepjes van het vak maar kent. Het bestuur van de voetbalclub, de directeur, de ambtenaar, de minister, hun secretaresse en de koningin: ze zijn allen te verleiden door de listige lobbyist. Dit boek geeft de tips en de trucs en beantwoordt praktische vragen als: hoe beweeg je je soepel op een receptie, hoe schrijf je een overtuigende lobbybrief, hoe pak je een beslisser in, hoe troef je je tegenstanders af?
Het Grote Lobbyboek laat ook zien hoe de professionals het doen. Hoe krijgt Amnesty International een voet tussen de deur in Den Haag? Hoe gaat Albert Heijn te werk? En hoe werkt s lands meest ervaren lobbyiste: koningin Beatrix? Het Grote Lobbyboek onthult het allemaal. Een onmisbare gids voor iedereen beginneling én grootmeester die zich wil bekwamen in de regels van het spel.
Het Grote Lobbyboek heeft ook een website: www.lobbyboek.nl.
Met een goede lobby wordt vaak meer bereikt dan via de officiële kanalen. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Wie niet goed weet hoe hij zo n lobby moet opzetten, heeft aan Van Venetië en Luikenaar uitstekende leermeesters. Management Team
Van Venetië en Luikenaar doen niet nodeloos dik over hun vak en dragen hun boodschap in rond Hollands uit. ( ) Zelfs voor gearriveerde lobbyisten is het goed dit vademecum open te slaan. ( ) Een goed leesbaar en nuttig handboek over de beginselen en de praktijk van het lobbyen. FEM Business
De heren Van Venetië en Luikenaar trokken voor de PR van dit boek werkelijk alle geoorloofde en minder geoorloofde lobbytrucs uit de kast. ( ) Neemt niet weg dat ze erin geslaagd zijn één van de eerste leesbare boeken te schrijven over dit onderwerp. Met, en dat is een unicum, een apart hoofdstuk over hoe lobbyisten met de pers omgaan ( Lobbyen met lawaai ). De Journalist
Alle do s en don ts op een rijtje, voor beginners en gevorderden. Een boek waarin het ongeschrevene is opgeschreven. ( ) Heel leesbaar. VNG Magazine
Voor iedereen die iets wil begrijpen van het opbouwen en breken van imago s, het verkopen of torpederen van standpunten, van bestelde onderzoeksrapporten en het pluggen daarvan in de media voor iedereen die zijn onschuld wil verliezen, is dit verplichte lectuur. Dat moet het zeker worden op elke opleiding voor journalisten en voorlichters. Volkskrant Banen
Erik van Venetië (1958) is public-affairsadviseur bij Berenschot Communicatie. Eerder was hij lobbyist van de Nederlandse Spoorwegen en politiek reda
Auteur | | Erik van Venetie |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Managementboeken |