
Ontwikkelingsvoorsprong En (Hoog)Begaafdheid
Ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid
Het gebruikelijke lesaanbod in de basisschool concentreert zich (logischerwijs)
op de meerderheid van de leerlingen. En pogingen om de leerlingen die wat langzamer
zijn of achter blijven bij die meerderheid te laten aansluiten. Het onderwijsaanbod
voor kinderen die het leren makkelijk afgaat, ligt minder voor de hand: het gaat toch goed?
Waarom zou je er een probleem van maken? Maar elk kind heeft behoefte aan lesaanbod op
eigen niveau. Wordt aan die behoefte onvoldoende voldaan, dan kunnen problemen ontstaan.
Kinderen die sneller dan gemiddeld leren, maar zich aanpassen aan het gemiddelde, functioneren
onder hun niveau. Dat kan problemen geven op het gebied van leervaardigheden (ze verleren het leren),
motivatie, sociale vaardigheden en zelfbeeld. Bij niet aanpassen kunnen ze uit verveling hinderlijk
gedrag vertonen of veel tijd met hun gedachten ergens anders zijn.
Bied kinderen onderwijs dat bij hen past
Bestaand lesmateriaal voor begaafde kinderen is vaak theoretisch en technisch. Een overzicht
van beschikbaar materiaal ontbreekt. In dit boek wijst de auteur de weg naar welk materiaal
beschikbaar is op dit terrein, zodat leraren aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en
(hoog)begaafde kinderen onderwijs kunnen bieden dat bij hen past.
Dit boek biedt in kort bestek een overzicht van de gangbare theorie?n over ontwikkelingsvoorsprong
en (hoog)begaafdheid en hoe daarmee om te gaan. Daarnaast vindt u er een praktisch overzicht
van lesmateriaal om het kind zoveel mogelijk in de eigen klas aan zijn trekken te laten komen.
Veel van dit lesmateriaal is door de auteur uitgeprobeerd met kinderen.
Auteur | | Hilda Algra |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |