ABC van de literaire uitgeverij
Het vak van literair uitgever is omgeven door mythen en mysteriën. Hoe zit dat toch met de veelbesproken verhouding schrijver-uitgever? Wat tref je aan in de slush pile? Waarom heet een agent `een vent die rent voor een cent ? Hoe creëer je aandacht voor boeken? En wat gebeurt er allemaal Frankfurt?
De afgelopen jaren deden zich grote veranderingen voor in de literaire uitgeverij. Schrijvers werden zakelijker, redacteuren werden behalve manuscriptendokters ook marketeers. Lezers winkelen grootscheeps via internet, boekwinkels raakten in de problemen. Profeten van het digitale lezen voorspelden de ondergang van het papieren boek.
Al deze revoluties komen aan bod in het even vermakelijke als leerrijke ABC van de literaire uitgeverij. Alles wat u altijd al wilde weten over uitgeven maar nooit durfde te vragen.
Joost Nijsen startte in 1980, als student aan de Frederik Muller Academie, zijn eerste uitgeverij. Na zijn hoofdredacteurschap van Boekblad werkte hij als uitgever bij Nijgh & Van Ditmar en Balans. In 1997 richtte hij Uitgeverij Podium op. Op de website van Podium publiceert hij regelmatig een column over het boekenvak. Hij was bestuurslid van onder andere cpnb, gau/lug en nlpvf/nlf. In 2012 werd hij door collega-uitgevers in Vrij Nederland verkozen tot beste uitgever van Nederland.
Auteur | | Joost Nijsen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Poëzie, Bloemlezingen & Letterkunde |