Project in uitvoering
PROJECT IN UITVOERING
Project in uitvoering biedt een beproefde methode die een aantal jaren actief is toegepast in een competentiegerichte omgeving op niveau 3/4 , voordat deze aanpak werd vastgelegd in dit boek. De methode (PICO genoemd, als afkorting voor Projectmatig werken in een Competentiegerichte Omgeving) is dan ook geen theoretische methode maar een methode gebaseerd op 'best practices'.
Bij 'Project in uitvoering'staat het deelnemersboek central. Dit boek beschrijft hoe je als deelnemer projectmatig aan de slag gaat en wat daarbij de randvoorwaarden en criteria zijn. In een aparte map bevindt zich een set snelkaarten en extra materiaal. Met behulp hiervan kan je als deelnemer per fase en op verschillende niveaus zien hoe je de verschillende projectonderdelen aanpakt.
Naast een gestructureerde aanpak het project zijn in deze fasering ook expliciet de leermomenten opgenomen. Deze leermomenten zijn beschreven in termen van competenties. Het overzicht van de competenties in de PICO-methode in gebaseerd op het competentiemodel dat door het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven is opgesteld. Bovendien zijn de verwijzingen naar de taalprofielen opgenomen. Deze combinatie biedt een unieke mogelijkheid om te ontwikkelen projecten te koppelen aan componenten van competenties en hiervoor een sluitend begeledingstraject op te zetten. Deze complete evaluatiestructuur neemt relatief weinig tijd in beslag van de docenten. Het Persoonlijk Ontwikkelings Plan is een groeimeter waardoor gedurende een project de student in staat is om zijn competentiegroei te meten en te waarborgen. De methode leent zich overigens uitstekend om met 'echte' klanten te werken of toe te passen in constructies als stageleerbedrijven.
De docentenhandleiding geeft de docent een uitgebreide toelichting op de methode. Centraal staan hierin de vragen:
- Hoe ontwikkel ik een project?
- Hoe begeleid ik een project?
De website www.projectinuitvoering.info geeft een dynamische variant van de docentenhandleding. De bedoeling is dat het ook een platform biedt voor docenten die projecten en ervaringen willen uitwisselen. Ook voor de deelnemer zijn er links opgenomen als aanvulling op het boek.
Rob Trappel begon zijn carrière als coach van managers in promotietrajecten. Naast het geven van verschillende trainingen een seminars over managementvaardigheden, verkoop, presentatietechnieken, klantvriendelijkheid en leidinggeven behaalde hij zijn MCSE en werd als consultant betrokken bij verschillende implementatietrajecten. Als eerstegraads voelde hij zich toch aangetrokken tot het onderwijs en werkt daar sinds 6 jaar als docent en P&O'er. Hoewel er veel boeken zijn geschreven over competenties en projectmanagement meende hij op MBO-niveau 3/4 hier een hoog abstractieniveau te constateren. Na twee jaar ontwikkeling is het gelukt een praktisch, helder maar vooral direct binnen het MBO toepasbare competentiegerichte projectmethode te ontwikkelen die de student in staat stelt om in een gecontroleerde omgeving projectvaardigheden op te doen.
Doordat Rob Trappel zowel praktijkervaring als didactische kennis in huis heeft, is het boek uiterst praktisch geworden en voorzien van vele tips, valkuilen, evaluatieformulieren op competentieniveau en sjablonen voor elke vorm van documentatie die er moet worden opgeleverd door de studenten.
Project in uitvoering biedt een beproefde methode die een aantal jaren actief is toegepast in een competentiegerichte omgeving op niveau 3/4 , voordat deze aanpak werd vastgelegd in dit boek. De methode (PICO genoemd, als afkorting voor Projectmatig werken in een Competentiegerichte Omgeving) is dan ook geen theoretische methode maar een methode gebaseerd op 'best practices'.
Bij 'Project in uitvoering'staat het deelnemersboek central. Dit boek beschrijft hoe je als deelnemer projectmatig aan de slag gaat en wat daarbij de randvoorwaarden en criteria zijn. In een aparte map bevindt zich een set snelkaarten en extra materiaal. Met behulp hiervan kan je als deelnemer per fase en op verschillende niveaus zien hoe je de verschillende projectonderdelen aanpakt.
Naast een gestructureerde aanpak het project zijn in deze fasering ook expliciet de leermomenten opgenomen. Deze leermomenten zijn beschreven in termen van competenties. Het overzicht van de competenties in de PICO-methode in gebaseerd op het competentiemodel dat door het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven is opgesteld. Bovendien zijn de verwijzingen naar de taalprofielen opgenomen. Deze combinatie biedt een unieke mogelijkheid om te ontwikkelen projecten te koppelen aan componenten van competenties en hiervoor een sluitend begeledingstraject op te zetten. Deze complete evaluatiestructuur neemt relatief weinig tijd in beslag van de docenten. Het Persoonlijk Ontwikkelings Plan is een groeimeter waardoor gedurende een project de student in staat is om zijn competentiegroei te meten en te waarborgen. De methode leent zich overigens uitstekend om met 'echte' klanten te werken of toe te passen in constructies als stageleerbedrijven.
De docentenhandleiding geeft de docent een uitgebreide toelichting op de methode. Centraal staan hierin de vragen:
- Hoe ontwikkel ik een project?
- Hoe begeleid ik een project?
De website www.projectinuitvoering.info geeft een dynamische variant van de docentenhandleding. De bedoeling is dat het ook een platform biedt voor docenten die projecten en ervaringen willen uitwisselen. Ook voor de deelnemer zijn er links opgenomen als aanvulling op het boek.
Rob Trappel begon zijn carrière als coach van managers in promotietrajecten. Naast het geven van verschillende trainingen een seminars over managementvaardigheden, verkoop, presentatietechnieken, klantvriendelijkheid en leidinggeven behaalde hij zijn MCSE en werd als consultant betrokken bij verschillende implementatietrajecten. Als eerstegraads voelde hij zich toch aangetrokken tot het onderwijs en werkt daar sinds 6 jaar als docent en P&O'er. Hoewel er veel boeken zijn geschreven over competenties en projectmanagement meende hij op MBO-niveau 3/4 hier een hoog abstractieniveau te constateren. Na twee jaar ontwikkeling is het gelukt een praktisch, helder maar vooral direct binnen het MBO toepasbare competentiegerichte projectmethode te ontwikkelen die de student in staat stelt om in een gecontroleerde omgeving projectvaardigheden op te doen.
Doordat Rob Trappel zowel praktijkervaring als didactische kennis in huis heeft, is het boek uiterst praktisch geworden en voorzien van vele tips, valkuilen, evaluatieformulieren op competentieniveau en sjablonen voor elke vorm van documentatie die er moet worden opgeleverd door de studenten.
Auteur | | R. Trappel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |