Studievaardigheden
Studievaardigheden
Iedere zichzelf respecterende opleiding vraagt zich nadrukkelijk af hoe studenten geleerd kan worden, te studeren. De manier waarop opleidingen de studiebegeleiding vormgeven wordt door de overheid kritisch gevolgd. Van de opleiding wordt gevraagd de onderwijsactiviteiten uit te drukken in het aantal uren dat studenten verondersteld worden te werken aan die activiteit. Daarmee zijn studenten beter in staat de activiteiten te plannen en in te passen in hun sociale leven.
Beoordelende instanties in het onderwijs zijn er bovendien op uit de kwaliteit van de begeleiding te toetsen en aan de opleidingen feedback te geven op hun inspanningen.
Adequate vormen van studiebegeleiding, waaronder het aanleren van studievaardigheden maar vooral ook het inleiden van studenten op hun studieleven, mag dan ook als een basisvoorziening van opleidingen worden gezien. Een goede studiebegeleiding kan opleidingen helpen het studierendement te verhogen.
Het belangrijkste doel van deze nieuwe druk is dan ook opleidingen én studenten te ondersteunen in hun studie. Dit boek wil een begeleidende rol vervullen in de ondersteuning van studenten bij het leren studeren in het beroepsonderwijs: studeren dat zulke andere eisen stelt dan wat studenten gewend waren in het voortgezet onderwijs.
De leerstof wordt in 7 korte hoofdstukken besproken. Na een algemene kennismaking met de begrippen leerproces en leerstijlen, wordt ingegaan op het belang van leerfuncties en studiemethodiek, inclusief een uitleg over studieplanning. Vervolgens wordt uitgelegd hoe vaardigheden zoals het maken van aantekeningen, het werken in subgroepen en het examen doen, kunnen worden ontwikkeld. Ook wordt ingegaan op het gebruik van literatuur, bijvoorbeeld t.b.v. een literatuuronderzoek of als voorbereiding op het maken van een verslag of het houden van een presentatie. Daarbij is natuurlijk aandacht voor moderne informatiebronnen als Internet.
Complementair aan het boek worden interactieve toetsvragen per hoofdstuk en andere praktische hulpmiddelen aangeboden via www.kavanah.nl.
ISBN: 9789057400704
KAVANAH
www.kavanah.nl
Iedere zichzelf respecterende opleiding vraagt zich nadrukkelijk af hoe studenten geleerd kan worden, te studeren. De manier waarop opleidingen de studiebegeleiding vormgeven wordt door de overheid kritisch gevolgd. Van de opleiding wordt gevraagd de onderwijsactiviteiten uit te drukken in het aantal uren dat studenten verondersteld worden te werken aan die activiteit. Daarmee zijn studenten beter in staat de activiteiten te plannen en in te passen in hun sociale leven.
Beoordelende instanties in het onderwijs zijn er bovendien op uit de kwaliteit van de begeleiding te toetsen en aan de opleidingen feedback te geven op hun inspanningen.
Adequate vormen van studiebegeleiding, waaronder het aanleren van studievaardigheden maar vooral ook het inleiden van studenten op hun studieleven, mag dan ook als een basisvoorziening van opleidingen worden gezien. Een goede studiebegeleiding kan opleidingen helpen het studierendement te verhogen.
Het belangrijkste doel van deze nieuwe druk is dan ook opleidingen én studenten te ondersteunen in hun studie. Dit boek wil een begeleidende rol vervullen in de ondersteuning van studenten bij het leren studeren in het beroepsonderwijs: studeren dat zulke andere eisen stelt dan wat studenten gewend waren in het voortgezet onderwijs.
De leerstof wordt in 7 korte hoofdstukken besproken. Na een algemene kennismaking met de begrippen leerproces en leerstijlen, wordt ingegaan op het belang van leerfuncties en studiemethodiek, inclusief een uitleg over studieplanning. Vervolgens wordt uitgelegd hoe vaardigheden zoals het maken van aantekeningen, het werken in subgroepen en het examen doen, kunnen worden ontwikkeld. Ook wordt ingegaan op het gebruik van literatuur, bijvoorbeeld t.b.v. een literatuuronderzoek of als voorbereiding op het maken van een verslag of het houden van een presentatie. Daarbij is natuurlijk aandacht voor moderne informatiebronnen als Internet.
Complementair aan het boek worden interactieve toetsvragen per hoofdstuk en andere praktische hulpmiddelen aangeboden via www.kavanah.nl.
ISBN: 9789057400704
KAVANAH
www.kavanah.nl
Auteur | | R.M. Aarts |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |