MS Baloeran
ms BALOERAN
In maart 1930 kwam voor de Rotterdamsche Lloyd het prachtige passagiersschip Baloeran in de vaart op Nederlands-lndië. Zij was ontworpen door de bouwmeesters van 'De Schelde' in Vlissingen en gebouwd bij de Rotterdamse scheepswerf 'Fijenoord'.
Een jaar lang was de Baloeran - met haar schitterende Art Déco-interieurs van architect H.P. Mutters - het vlaggenschip van de Rotterdamse rederij en het maritieme paradepaard van de Nederlandse koopvaardij. Ook internationaal oogstte zij alom bewondering. Een jaar later kreeg zij gezelschap van een vrijwel identiek zusterschip: de Dempo. Dit illustere tweetal vormde een belangrijke schakel in de vaarroute naar de twee hoofdbestemmingen in de verre Oost-lndische kolonie: Tandjong Priok bij Batavia en Tandjong Perak bij Soerabaja.
Tien jaar lang pendelde de Baloeran met duizenden passagiers en talloze tonnen kostbare lading tussen Rotterdam en Indië over de vaste route door het Suezkanaal. In mei 1940 werd het schip buitgemaakt door de Duitse bezetters, die het verbouwden tot hospitaalschip voor de Kriegsmarine en omdoopten tot Strassburg. Eind augustus 1943 liep het schip nabij Egmond aan Zee op een mijn, waarna het zonk.
Nico Guns brengt in deze beknopte scheepsbiografie op boeiende wijze de bijzonder interessante geschiedenis van het dubbelschroefmotormailschip Baloeran tot leven. De publicatie bevat tal van nog niet eerder gepubliceerde foto's van dit schitterende kroonjuweel van de Nederlandse koopvaardijhistorie.
In maart 1930 kwam voor de Rotterdamsche Lloyd het prachtige passagiersschip Baloeran in de vaart op Nederlands-lndië. Zij was ontworpen door de bouwmeesters van 'De Schelde' in Vlissingen en gebouwd bij de Rotterdamse scheepswerf 'Fijenoord'.
Een jaar lang was de Baloeran - met haar schitterende Art Déco-interieurs van architect H.P. Mutters - het vlaggenschip van de Rotterdamse rederij en het maritieme paradepaard van de Nederlandse koopvaardij. Ook internationaal oogstte zij alom bewondering. Een jaar later kreeg zij gezelschap van een vrijwel identiek zusterschip: de Dempo. Dit illustere tweetal vormde een belangrijke schakel in de vaarroute naar de twee hoofdbestemmingen in de verre Oost-lndische kolonie: Tandjong Priok bij Batavia en Tandjong Perak bij Soerabaja.
Tien jaar lang pendelde de Baloeran met duizenden passagiers en talloze tonnen kostbare lading tussen Rotterdam en Indië over de vaste route door het Suezkanaal. In mei 1940 werd het schip buitgemaakt door de Duitse bezetters, die het verbouwden tot hospitaalschip voor de Kriegsmarine en omdoopten tot Strassburg. Eind augustus 1943 liep het schip nabij Egmond aan Zee op een mijn, waarna het zonk.
Nico Guns brengt in deze beknopte scheepsbiografie op boeiende wijze de bijzonder interessante geschiedenis van het dubbelschroefmotormailschip Baloeran tot leven. De publicatie bevat tal van nog niet eerder gepubliceerde foto's van dit schitterende kroonjuweel van de Nederlandse koopvaardijhistorie.
Auteur | | Nico Guns |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |