Samenwerking ondersteunen in pleegzorg
Wanneer kinderen en jongeren omwille van een problematische opvoedingssituatie niet meer in hun gezin kunnen verblijven, wordt in Vlaanderen pleegzorg als eerste te onderzoeken hulpverleningsvorm naar voren geschoven. Pleegzorg is echter een kwetsbare interventie. Hiervan getuigen o.a. het grote aantal breakdowns (vroegtijdig en om negatieve redenen beëindigen van een pleegzorgplaatsing). Confl icten tussen de ouders en de pleegouders zijn een belangrijke reden voor een voortijdige en negatieve beëindiging van een plaatsing. Tot voor kort bestonden in Vlaanderen geen evidence-based methodieken die inzetten op een optimalisering van de samenwerking tussen ouders en pleegouders. In deze handleiding wordt een methodiek beschreven die hier een bijdrage kan leveren. De methodiek doet beroep op bemiddeling en cognitieve gedragstherapie en bestaat uit zes modules. Elke module wordt in de handleiding gedetailleerd beschreven. Er worden niet alleen aanwijzingen verschaft met betrekking tot de grondhouding van de ondersteuner, maar van iedere module worden doelen, benodigdheden, agenda en inhoud besproken. Kortom, zeer concreet worden aanwijzingen verschaft voor het handelen van de begeleider en waartoe dit moet leiden. Wij hopen dat de inzet van deze methodiek een bijdrage kan leveren aan het vergroten van de handelingsmogelijkheden van de pleegzorgbegeleiders en dat ze een bijdrage kan leveren aan een gelukkiger verblijf van het pleegkind in het pleeggezin.
Auteur | | Johan Vanderfaeillie |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Gezin & Relaties |