Zwarte Rook / Black Smoke
Tot in de jaren zestig beheerste steenkool het leven in Duitsland en Nederland op een manier die voor de generatie daarna niet meer voorstelbaar is. Steenkool was overal: onder de grond, op het water, in de lucht, in de huizen - en daarmee natuurlijk ook in de fotografie. Weinig onderwerpen hebben zich zo overtuigend uitgeleverd aan de camera als het universum van mijnwerkers, kolenbergen en transport.
Until the 1960s, coal dominated life in Germany and the Netherlands in a way that future generations could hardly imagine. Coal was everywhere: belowground, on waterways, in the air, in the home--and thus, of course, in photographs. Few subjects have lent themselves so convincingly to the photographic medium as the universe of miners, mountains of coal, and its transport. Black Smoke reveals the visual virtuosity inspired by the coal mines of Germany and the Netherlands. The unique, sometimes bizarre, sometimes sublime beauty of this photographic subject is manifest in work by photographers such as Nico Jesse, Chargesheimer, Fritz Fenzl, Frits Rotgans, Cas Oorthuys, Dolf Toussaint, and Albert Renger-Patzsch. The images' exceptional intensity draws its force from the contrasts of black and white, man and factory, the traditional agricultural landscape and industrial progress. Accompanying texts contain short biographical sketches of the photographers and essays that consider the photographic an cultural-historical background of their work. Published in conjunction with The National Institute for Photography in the Netherlands.
Tot in de jaren zestig beheerste steenkool het leven in Duitsland en Nederland op een manier die voor de generatie daarna niet meer voorstelbaar is. Steenkool was overal: onder de grond, op het water, in de lucht, in de huizen - en daarmee natuurlijk ook in de fotografie. Weinig onderwerpen hebben zich zo overtuigend uitgeleverd aan de camera als het universum van mijnwerkers, kolenbergen en transport.
Until the 1960s, coal dominated life in Germany and the Netherlands in a way that future generations could hardly imagine. Coal was everywhere: belowground, on waterways, in the air, in the home--and thus, of course, in photographs. Few subjects have lent themselves so convincingly to the photographic medium as the universe of miners, mountains of coal, and its transport. Black Smoke reveals the visual virtuosity inspired by the coal mines of Germany and the Netherlands. The unique, sometimes bizarre, sometimes sublime beauty of this photographic subject is manifest in work by photographers such as Nico Jesse, Chargesheimer, Fritz Fenzl, Frits Rotgans, Cas Oorthuys, Dolf Toussaint, and Albert Renger-Patzsch. The images' exceptional intensity draws its force from the contrasts of black and white, man and factory, the traditional agricultural landscape and industrial progress. Accompanying texts contain short biographical sketches of the photographers and essays that consider the photographic an cultural-historical background of their work. Published in conjunction with The National Institute for Photography in the Netherlands.
Tot in de jaren zestig beheerste steenkool het leven in Duitsland en Nederland op een manier die voor de generatie daarna niet meer voorstelbaar is. Steenkool was overal: onder de grond, op het water, in de lucht, in de huizen - en daarmee natuurlijk ook in de fotografie. Weinig onderwerpen hebben zich zo overtuigend uitgeleverd aan de camera als het universum van mijnwerkers, kolenbergen en transport.
Auteur | | Loek Kreukels |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |