De Boodschap Van De Tovenaarsleerling
De Boodschap Van De Tovenaarsleerling 1e druk is een boek van Stephen Brown uitgegeven bij Scriptum. ISBN 9789055944439
Het is het aloude van armoe naar rijkdom verhaal, bekend uit soaps, B-films en sprookjes. Een alleenstaande moeder die moeite heeft het hoofd boven water te houden, ziet kans in een caf onder de koffie een literair meesterwerk te schrijven terwijl haar baby vreedzaam slaapt. Het manuscript wordt niet opgemerkt door perfide uitgevers; de afwijzingsbrieven stromen binnen. Juist op het moment dat zij zich erbij neer wil leggen en zal terugkeren naar haar McJob, ziet een scherpzinnig literair agent goud blinken in de puinhoop op zijn bureau. Hij springt in beweging en sluit een deal met een prestigieuze uitgeverij. Het boek wordt naar behoren uitgegeven, maar zonder publiciteit vooraf of toeters-en-bellen. Maar de lezers zijn er dol op, het nieuws verspreidt zich, de verkoop neemt een enorme vlucht en het boek verovert de bestsellerlijsten. De vroeger straatarme auteur krijgt nog meer succes en leeft nog lang en gelukkig.
Als je zo'n scenario zou presenteren aan een Hollywood producer, zou het worden afgewezen als te stereotiep, te sentimenteel of te Walt Disney voor woorden. Maar dit is precies wat er gebeurde met J.K. Rowling, de giga-selling auteur van de boeken over Harry Potter. Althans, zo wil het verhaal. Het 'echte' verhaal over het merk Harry Potter - en het is een merk - is zelfs nog fascinerender dan het sprookje.
Het is het aloude van armoe naar rijkdom verhaal, bekend uit soaps, B-films en sprookjes. Een alleenstaande moeder die moeite heeft het hoofd boven water te houden, ziet kans in een caf onder de koffie een literair meesterwerk te schrijven terwijl haar baby vreedzaam slaapt. Het manuscript wordt niet opgemerkt door perfide uitgevers; de afwijzingsbrieven stromen binnen. Juist op het moment dat zij zich erbij neer wil leggen en zal terugkeren naar haar McJob, ziet een scherpzinnig literair agent goud blinken in de puinhoop op zijn bureau. Hij springt in beweging en sluit een deal met een prestigieuze uitgeverij. Het boek wordt naar behoren uitgegeven, maar zonder publiciteit vooraf of toeters-en-bellen. Maar de lezers zijn er dol op, het nieuws verspreidt zich, de verkoop neemt een enorme vlucht en het boek verovert de bestsellerlijsten. De vroeger straatarme auteur krijgt nog meer succes en leeft nog lang en gelukkig.
Als je zo'n scenario zou presenteren aan een Hollywood producer, zou het worden afgewezen als te stereotiep, te sentimenteel of te Walt Disney voor woorden. Maar dit is precies wat er gebeurde met J.K. Rowling, de giga-selling auteur van de boeken over Harry Potter. Althans, zo wil het verhaal. Het 'echte' verhaal over het merk Harry Potter - en het is een merk - is zelfs nog fascinerender dan het sprookje.
Auteur | | Stephen W. Brown |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |