De grote lijn

De grote lijn

De grote lijn 1e druk is een boek van Merkloos uitgegeven bij Scriptum. ISBN 9789055943005

Dit boek is bedoeld voor fijnproevers, niet voor leken. De auteurs bieden een staalkaart van de inzichten op het gebied van strategie en strategisch management. Ofwel: waar ondernemingen naartoe gaan en welke invloed zij daar zelf op uitoefenen. De titel 'De grote lijn' benadrukt dat strategie er is om verbanden te leggen. Daaraan heeft het in het vak van de strategische beleidsvorming en de organisatiekunde de laatste tien jaar ontbroken. Strategie moet er voor zorgen dat het hoofd (de leiding) niet geheel vergroeit met het lichaam (het bedrijf). Het is de kritische functie die zorgt dat het hoofd onafhankelijk van het lijf kan draaien en kijken - zodat het richting kan geven.

In 19 hoofdstukken bespreken 24 auteurs vraagstukken die op de weg van ondernemingen liggen. En aan de hand hiervan dragen zij bij aan de strategische discussie.

De hoofdstukken zijn ingedeeld aan de hand van vier thema's. Het eerste thema zet de contouren op zijn breedst. Met een benadering die overwegend sociologisch, historisch en cultuurfilosofisch is. Het tweede thema belicht strategisch management meer vanuit de bedrijfseconomische en marketinginvalshoek. In het derde thema sluiten de opvattingen vanuit de algemene economie op elkaar aan en worden vervolgens naar de bedrijfspraktijk teruggeleid. Het vierde thema is de netwerkbenadering van ondernemingen en wordt door de systeemtheorie onderbouwd.

Aan het eind passeren de voornaamste vraagstukken op het gebied van strategisch management met een toelichting de revue; ze worden voorzien van verwijzingen naar de recente theorievorming.

Auteur | Onbekend
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789058981387
Boekomslag voor ISBN: 9789035142602
Boekomslag voor ISBN: 9781119718154
Boekomslag voor ISBN: 9789044604689
Boekomslag voor ISBN: 9789076050980


Boekn ©