Kunst en kunde van kennismanagement
De Kunst & Kunde Van Kennismanagement 1e druk is een boek van Jelle Dijkstra uitgegeven bij Scriptum. ISBN 9789055941988
Het ontwikkelen en verspreiden van kennis en informatie blijkt voor de meeste organisaties een groot probleem. Mensen met de vereiste kennis en vaardigheden vertrekken plotseling, de 'lead time' voor het ontwikkelen van nieuwe kennis blijkt langer dan verwacht of het management is te veel met dagelijkse beslommeringen bezig en heeft geen tijd om zich met de ontwikkeling van nieuwe kennis bezig te houden.
Organisaties beschikken meestal over een schat aan kennis en ervaring, zonder zich daar van bewust te zijn. Een deel van de kennis en informatie is bekend en redelijk in beeld bij de belangrijke besluitvormers. Een ander deel is nog niet bekend en dient geactiveerd te worden. Dit laatste is alleen mogelijk in een situatie waarin belang wordt gehecht aan kennis en kennisontwikkeling. Het sturen en beheersen van de aanwezige kennis en het ontwikkelen van nieuwe kennis is een vak apart en vereist specifieke aandacht van het management. Het simpelweg benoemen van een of meer kennismanagers is onvoldoende. Er is meer nodig, zoals het anders inrichten van organisaties, het ontwikkelen van een adequate infrastructuur en het vestigen van een actieve kennismanagementcultuur. Er is veel energie, creativiteit en doorzettingsvermogen nodig om dit tot stand te brengen. Het is de kunst om niet alleen gebruik te maken van nieuwe inzichten en de wil hiermee iets te doen, maar ook van de al aanwezige kennis en vaardigheden en het vermogen deze effectief in te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe kennis. In dit boek wordt aandacht geschonken aan modellen, instrumenten en andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij het organiseren en managen van kennisontwikkelingsprocessen.
Het ontwikkelen en verspreiden van kennis en informatie blijkt voor de meeste organisaties een groot probleem. Mensen met de vereiste kennis en vaardigheden vertrekken plotseling, de 'lead time' voor het ontwikkelen van nieuwe kennis blijkt langer dan verwacht of het management is te veel met dagelijkse beslommeringen bezig en heeft geen tijd om zich met de ontwikkeling van nieuwe kennis bezig te houden.
Organisaties beschikken meestal over een schat aan kennis en ervaring, zonder zich daar van bewust te zijn. Een deel van de kennis en informatie is bekend en redelijk in beeld bij de belangrijke besluitvormers. Een ander deel is nog niet bekend en dient geactiveerd te worden. Dit laatste is alleen mogelijk in een situatie waarin belang wordt gehecht aan kennis en kennisontwikkeling. Het sturen en beheersen van de aanwezige kennis en het ontwikkelen van nieuwe kennis is een vak apart en vereist specifieke aandacht van het management. Het simpelweg benoemen van een of meer kennismanagers is onvoldoende. Er is meer nodig, zoals het anders inrichten van organisaties, het ontwikkelen van een adequate infrastructuur en het vestigen van een actieve kennismanagementcultuur. Er is veel energie, creativiteit en doorzettingsvermogen nodig om dit tot stand te brengen. Het is de kunst om niet alleen gebruik te maken van nieuwe inzichten en de wil hiermee iets te doen, maar ook van de al aanwezige kennis en vaardigheden en het vermogen deze effectief in te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe kennis. In dit boek wordt aandacht geschonken aan modellen, instrumenten en andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij het organiseren en managen van kennisontwikkelingsprocessen.
Auteur | | Jelle Dijkstra |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Economie & Financiƫn |