De vierde managementcrisis

De vierde managementcrisis

Dit boek werd als 1 van 3 boeken genomineerd voor de vakjuryprijs 2004 door de Orde van Organisatie Adviseurs, uit een selectie van 150 boeken.

Veel organisaties verwachten dat de medewerker zich in het primaire proces 'zelfsturend' opstelt. Tegelijkertijd houdt het management echter vast aan het traditionele beeld van de organisatie als een hiërarchisch geheel: uiteindelijk heeft de top van de 'piramide' toch het laatste woord. De expliciete managementboodschap 'stuur jezelf en neem je verantwoordelijkheid' wordt daardoor in de dagelijkse praktijk vaak ondergraven door de impliciete boodschap 'als je maar wel blijft doen wat ik van je verwacht.

Toch is er een tendens waarneembaar: Bedrijven die de omslag weten te maken van 'zwoegende piramide' naar 'bruisende keten', oftewel, van het traditionele sociaal regelsysteem naar een systeem van communicatieve zelfsturing. Het potentieel van dat nieuwe systeem blijkt groot: omzetstijging in combinatie met personeelsreductie, stijging van de gemiddelde orderomvang, daling van de productietijd per eenheid product, daling van het ziekteverzuim, gering personeelsverloop. Kortom: een sterke prestatieverbetering - over de gehele linie meer doen met minder.

Dit boek werkt de algemene ontwikkelingstheorie uit voor organisaties die overgaan naar het systeem van communicatieve zelfsturing. Het doel: een vraaggestuurde keten van klant tot bestuur, met de klant als uitgangspunt - in plaats van de traditionele aanbodgestuurde piramide. 'De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management' is een aanrader voor iedereen die wil ontdekken hoe vraagsturing naar klanten doorwerkt in het management van organisaties, en die zich wil verdiepen in zowel de belofte als de valkuilen van deze aanpak.

Rob Land is ruim twintig jaar organisatieadviseur. Sinds de start in 1992 van zijn promotieonderzoek bij koploperorganisaties in 'vraaggestuurde dienstverlening op basis van zelfsturing en partnership heeft hij zich gespecialiseerd in het coachen van organisaties in deze innovatieve richting.

Auteur | Rob Land
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Economie & Financiën

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789059724273
Boekomslag voor ISBN: 9789077983034
Boekomslag voor ISBN: 9789026719790
Boekomslag voor ISBN: 9789021409795
Boekomslag voor ISBN: 9789020243840


Boekn ©