De geluksfabriek
Essentieel is het onderscheid tussen mensen die geboeid willen worden, en mensen die zich verbinden aan een organisatie. De eerste groep beschouwt de arbeidsrelatie als een 'deal', voor de tweede is de identiteit en missie de bindende factor. Met dertien basisprincipes voor binden en boeien, wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden duidelijk gemaakt hoe organisaties om kunnen gaan met schijnbaar tegenstrijdige belangen van het individu en de organisatie.
De geluksfabriek is een metafoor voor de organisatie van de toekomst. Om succesvol te blijven zullen organisaties niet alleen hun klanten, maar ook hun werknemers moeten kunnen binden en boeien.
De auteurs drs. Maurits Bruel en drs. Clemens Colsen zijn beiden actief als organisatie-adviseur voor respectievelijk GITP/Adviesgroep Ondernemingsbestuur te Doorn en Koers organisatie-advies te 's-Hertogenbosch.
Lezersreacties
'Makkelijke leesbaar boek met praktisch toepasbare ideeën. Zet aan tot nadenken over boeien en binden van medewerkers.'
'In organisaties zit een onderstroom en een bovenstroom. Bij de organisaties in de publieke sector die ik meegemaakt heb, zie je steeds meer dat de bovenstroom op basis van procesbesturing en prestatieafspraken beslissingen neemt en sturing geeft aan een onderstroom die vanuit de inhoud en identiteit werkt en zich miskent voelt en afhaakt. De kloof is groot.Het psychologisch contract van mensen is anders. In tijden van een te kort aan werknemers zul je beiden wat aan moeten bieden. In tijden van een overschot, zoals nu, kun je meer kiezen op identiteit en normen en waarden. Mits ook medewerkers met een andere blik en uitgangspunten behouden blijven voor de functie luis in de pels. Zonder inhoud en goede mensen kun je geen proces besturen en resultaten afspreken. Met intrinsiek gemotiveerde capabele mensen die goed begeleid worden, komen resultaten ongemerkt vanzelf en vaak met een flow gevoel. Dit boek biedt veel aanknopingspunten en stof om vooral zelf als organisatie en werknemer aan het werk te gaan. Pasklare antwoorden vind je nergens en elke organisatie heeft een andere samenstelling van mensen en dat maakt het juist leuk en uitdagend! Een uitdaging lijkt me ook voor een communicatieadviseur. Hoe verbindt je en hoe bouw je weerstand om in een flowgevoel? Dit boek heb ik al vaak cadeau gegeven.'
Auteur | | M. Bruel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Rechten |