Ondernemen met gevoel
Organisaties kenmerken zich door permanente vernieuwing. We worden hierbij steeds meer op onszelf teruggeworpen. De praktijk leert, dat veel mensen en processen vastlopen in angstgestuurde patronen: behoudzucht, egoïsme en opportunisme. De onveiligheid neemt toe en angst stroomt als water naar het laagste punt. Waar het verdampt tot wantrouwen, sarcasme en eenzaamheid. Dit patroon kost ongelooflijk veel energie en gaat ten koste van creativiteit, ondernemerschap en tenslotte levensgeluk van mensen. Niemand wordt graag gedegradeerd tot robot. Daarom mag verzakelijking niet uitmonden in verharding.
We stappen een tijdperk binnen, waarin nieuwe waarden en normen gelden. Mensen willen zichzelf kunnen uitdrukken binnen en identificeren met hun werkomgeving. Ongeacht het type arbeidsovereenkomst.
Ons denken werd gedomineerd door zekerheid, voorspelbaarheid en stapsgewijze verandering. De huidige realiteit leert, dat de omgeving maar in beperkte mate beheersbaar is. Wanneer controleren, sturen en wegsturen de leidende motieven zijn zitten we op een dood spoor. Want mensen en organisaties zijn in de kern zelfhelend, zelfregulerend en zelfsturend. Voor mensen die open en ontvankelijk in de wereld staan is het een buitengewoon spannende en uitdagende tijd. Voor die mensen wil dit boek een bron van inspiratie zijn.
We stappen een tijdperk binnen, waarin nieuwe waarden en normen gelden. Mensen willen zichzelf kunnen uitdrukken binnen en identificeren met hun werkomgeving. Ongeacht het type arbeidsovereenkomst.
Ons denken werd gedomineerd door zekerheid, voorspelbaarheid en stapsgewijze verandering. De huidige realiteit leert, dat de omgeving maar in beperkte mate beheersbaar is. Wanneer controleren, sturen en wegsturen de leidende motieven zijn zitten we op een dood spoor. Want mensen en organisaties zijn in de kern zelfhelend, zelfregulerend en zelfsturend. Voor mensen die open en ontvankelijk in de wereld staan is het een buitengewoon spannende en uitdagende tijd. Voor die mensen wil dit boek een bron van inspiratie zijn.
Auteur | | R. Fijlstra |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Economie & Financiën |