Wat doen we eraan ?
Leerkrachten in het basis- en het speciaal onderwijs krijgen vaak te maken met gedragsproblemen. De aanpak ervan bestaat vaak uit ingrijpen bij incidenten, straf geven of praten met de betrokken leerlingen. De auteurs presenteren een structurele aanpak. Zij stellen voor om gedragsproblemen terug te dringen door systematisch aandacht te schenken aan het bevorderen van sociaal inzicht en sociale vaardigheden bij leerlingen. Daardoor kan de onderlinge omgang verbeteren, de leerlingen worden vaardiger en hoeven niet terug te vallen op agressief of storend gedrag. Het boek biedt achtergrondinformatie en praktische suggesties over sociale en sociaal-emotionele ontwikkeling met vele voorbeelden. De praktijkhoofdstukken geven informatie over de manier waarop een schoolteam het stimuleren van de sociale ontwikkeling kan aanpakken. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen school-, groeps- en individueel niveau. De lezer leert een project op te zetten en handelingsplannen te maken.Ten slotte worden er lessuggesties gegeven voor vier leeftijdniveaus.
Auteur | | Sipke E.K. Faber |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |