Cognitie In Kunst En Wetenschap
In de eerdere bundels Lichaam en geest, Het lichaam/geest-probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderd en Cultuur en cognitie, Het menselijk vermogen om betekenis te geven hebben wetenschappers uit diverse disciplines het terrein verkend van cultuur, geest en lichaam. In deze studies wordt de menselijke geest niet langer beschouwd als een entiteit los van het lichaam en is het lichaam onlosmakelijk verbonden met de cultuur waarin het zich bevindt.
Deze interactionalistische visie op geest, lichaam en cultuur heeft ertoe geleid dat wetenschappers als vaststaand beschouwde verhoudingen opnieuw zijn gaan overdenken. Deze bundel vormt het slot van dit drieluik. Het verkennende werk uit de voorgaande delen wordt voortgezet en toegepast op een specifiek gebied: de relatie tussen kunst en wetenschap. Denkers door alle eeuwen heen hebben in navolging van Plato (400 v. Chr.) een scherpe scheidslijn getrokken tussen kunst en wetenschap. Uiteraard zijn er ook steeds denkers geweest die in woord of daad de legitimiteit van die scheidslijn in twijfel hebben getrokken. De eerste geschiedkundige bijdragen in deze bundel behandelen de complexe relatie tussen kunst en wetenschap vanaf de middeleeuwen. Vervolgens worden deze verhoudingen op een systematische wijze geanalyseerd, wat uitmondt in de beschrijving van voorbeelden uit de praktijk. Het boek wordt afgesloten met bijdragen van kunstenaars en wetenschappers die fotografie gebruiken als onderzoeks- en uitdrukkingsmiddel. Hiermee wordt deze multidisciplinaire verkenning van drie jaar afgerond.
Het gepubliceerde materiaal zal kunnen bijdragen tot verdere studie en onderzoek.
Voorwoord
Inleiding
Ronald Hünneman
Kunst en wetenschap, van dichotomie tot dimensies 13
Geschiedenis
Klaas van Berkel
Kunst en wetenschap in historisch perspectief 35
Wessel Krul
Een enkel raakvlak. De negentiende eeuw, de wetenschap en het eigen domein van de kunsten 48
Arjo Vanderjagt
Waarom ijlt Dante? Cognitie van de Goddelijke Werkelijkheid in de Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd 63
Moderne thema's
Joke Hermsen
Van wie is de tijd? 83
Petran Kockelkoren
Wat heet kennis? Kunst en Cognitie 95
Jos van den Broek
De kunst van de organische synthese. Een poging tot objectivering van de relatie tussen kunst en wetenschap 107
Medische wetenschap
Bert Otten
Bewustzijn in beweging 115
Jan Kuks
Harmonie der hemisferen 124
Sabine Wildevuur
Visueel denken: de broeder van kunst en wetenschap. Geneeskunst versus Geneeskunde 135
Uit de kunst
Martin Tissing
Maakte de omgeving Van Gogh tot tekenaar? 147
Merijn Bolink
Gedachten die nog nooit zijn gedacht 153
Hoe verbeelden wetenschappers de werkelijkheid en verklaren kunstenaars hun ervaring ?
Vincent Icke
Kunst & wetenschap 161
Willeke van der Meer
Fotografie zonder vluchtige beelden 169
Charles Wildevuur
Fotografie als kunstonderzoek 173
Lon Robbé
De ruimte van het niet-weten 191
Sander Bals
Noodzakelijke vaagheden. Het onzekere voor het zekere nemen in de wetenschap 199
Bert Otten
Fotografie als verbeelding van beweging 213
Over de auteurs 221
Redactieraad
Redactieraad:
Joost van Baak
Jeroen Bartels
Barend van Heusden
Ronald Hünneman
Petran Kockelkoren
Jan Minderhoud
Bert Otten
Charles Wildevuur
Deze interactionalistische visie op geest, lichaam en cultuur heeft ertoe geleid dat wetenschappers als vaststaand beschouwde verhoudingen opnieuw zijn gaan overdenken. Deze bundel vormt het slot van dit drieluik. Het verkennende werk uit de voorgaande delen wordt voortgezet en toegepast op een specifiek gebied: de relatie tussen kunst en wetenschap. Denkers door alle eeuwen heen hebben in navolging van Plato (400 v. Chr.) een scherpe scheidslijn getrokken tussen kunst en wetenschap. Uiteraard zijn er ook steeds denkers geweest die in woord of daad de legitimiteit van die scheidslijn in twijfel hebben getrokken. De eerste geschiedkundige bijdragen in deze bundel behandelen de complexe relatie tussen kunst en wetenschap vanaf de middeleeuwen. Vervolgens worden deze verhoudingen op een systematische wijze geanalyseerd, wat uitmondt in de beschrijving van voorbeelden uit de praktijk. Het boek wordt afgesloten met bijdragen van kunstenaars en wetenschappers die fotografie gebruiken als onderzoeks- en uitdrukkingsmiddel. Hiermee wordt deze multidisciplinaire verkenning van drie jaar afgerond.
Het gepubliceerde materiaal zal kunnen bijdragen tot verdere studie en onderzoek.
Voorwoord
Inleiding
Ronald Hünneman
Kunst en wetenschap, van dichotomie tot dimensies 13
Geschiedenis
Klaas van Berkel
Kunst en wetenschap in historisch perspectief 35
Wessel Krul
Een enkel raakvlak. De negentiende eeuw, de wetenschap en het eigen domein van de kunsten 48
Arjo Vanderjagt
Waarom ijlt Dante? Cognitie van de Goddelijke Werkelijkheid in de Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd 63
Moderne thema's
Joke Hermsen
Van wie is de tijd? 83
Petran Kockelkoren
Wat heet kennis? Kunst en Cognitie 95
Jos van den Broek
De kunst van de organische synthese. Een poging tot objectivering van de relatie tussen kunst en wetenschap 107
Medische wetenschap
Bert Otten
Bewustzijn in beweging 115
Jan Kuks
Harmonie der hemisferen 124
Sabine Wildevuur
Visueel denken: de broeder van kunst en wetenschap. Geneeskunst versus Geneeskunde 135
Uit de kunst
Martin Tissing
Maakte de omgeving Van Gogh tot tekenaar? 147
Merijn Bolink
Gedachten die nog nooit zijn gedacht 153
Hoe verbeelden wetenschappers de werkelijkheid en verklaren kunstenaars hun ervaring ?
Vincent Icke
Kunst & wetenschap 161
Willeke van der Meer
Fotografie zonder vluchtige beelden 169
Charles Wildevuur
Fotografie als kunstonderzoek 173
Lon Robbé
De ruimte van het niet-weten 191
Sander Bals
Noodzakelijke vaagheden. Het onzekere voor het zekere nemen in de wetenschap 199
Bert Otten
Fotografie als verbeelding van beweging 213
Over de auteurs 221
Redactieraad
Redactieraad:
Joost van Baak
Jeroen Bartels
Barend van Heusden
Ronald Hünneman
Petran Kockelkoren
Jan Minderhoud
Bert Otten
Charles Wildevuur
Auteur | | Onbekend |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |