Leerboek 1 wijs worden
Wijs Worden komt tegemoet aan de grote vraag naar filosofie, een filosofische benadering van levensbeschouwing en burgerschap op VMBO en HAVO, basisvorming. De methode is bruikbaar binnen vakken waar 'verantwoordelijk handelen' een belangrijk thema vormt. Daarmee is Wijs Worden een breed inzetbare methode.
Inhoudelijk zwaartepunt: verantwoordelijkheid, filosofie/ethiek en burgerschap.
Didactisch zwaartepunt: zowel zelfwerkzaamheid als zelf leren ontdekken.
Deel 1
hst 1 Over wat echt belangrijk is
hst 2 Over wat wel en niet deugt
hst 3 Hoofdwaarden in onze maatschappij
hst 4 Wie ben ik?
hst 5 Wat kun je zeker weten?
hst 6 Jodendom, christendom, islam
Tussen de eerste vier hoofdstukken zijn drie facultatieve blokken ingevoegd die leerlingen trainen op het terrein van communiceren en redeneren.
De nieuwe website is vanaf 7 mei te bezoeken: www.damon.nl/wijsworden
Levens beschouwen
Titel: Wijs Worden
Eindredactie: Jos van de Laar
Uitgeverij DAMON
isbn 978 90 5573 833 5
prijs E 19,90, werkboek E 7,25
'Nadenken over wat belangrijk is: is dat niet belangrijk?' Voor volwassenen klinkt het als een open deur, laten we er dan ook maar geen antwoord op geven. Maar u begrijpt dat het vooral voor pubers een van de meest belangrijke bezigheden is; je afvragen hoe de wereld nou eigenlijk in elkaar steekt? En wat vind ik zelf belangrijk? Al lijkt het er soms op dat pubers daarin vooral gestuurd worden door hun hormonen.
Dit boek plus werkboek geeft een goede begeleiding in het structureren van de stroom aan vragen en gedachten die zowat elk puberleven zo kwellend maakt: ''Simpel gezegd: iedereen heeft een levensbeschouwing, maar niet iedereen denkt even goed na over zijn levensbeschouwing.''
Waarom het zinnig en vooral ook leuk is om een goed beeld van je eigen visie te krijgen, wordt na het doen van de oefeningen ook steeds duidelijker. Bijna elke jongere zal zich in de teksten herkennen en goed raad weten met de vragen die gesteld worden. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de goede beeldkeuze en heldere vormgeving. Maar bovenal is de inhoud to-the-point en zinnig in opbouw.
Uit: Vives, het vakblad ten behoeve van (ict) vernieuwingen binnen het onderwijs (po/vo/bve) nr. 84 - 8 april 2008
Inhoudelijk zwaartepunt: verantwoordelijkheid, filosofie/ethiek en burgerschap.
Didactisch zwaartepunt: zowel zelfwerkzaamheid als zelf leren ontdekken.
Deel 1
hst 1 Over wat echt belangrijk is
hst 2 Over wat wel en niet deugt
hst 3 Hoofdwaarden in onze maatschappij
hst 4 Wie ben ik?
hst 5 Wat kun je zeker weten?
hst 6 Jodendom, christendom, islam
Tussen de eerste vier hoofdstukken zijn drie facultatieve blokken ingevoegd die leerlingen trainen op het terrein van communiceren en redeneren.
De nieuwe website is vanaf 7 mei te bezoeken: www.damon.nl/wijsworden
Levens beschouwen
Titel: Wijs Worden
Eindredactie: Jos van de Laar
Uitgeverij DAMON
isbn 978 90 5573 833 5
prijs E 19,90, werkboek E 7,25
'Nadenken over wat belangrijk is: is dat niet belangrijk?' Voor volwassenen klinkt het als een open deur, laten we er dan ook maar geen antwoord op geven. Maar u begrijpt dat het vooral voor pubers een van de meest belangrijke bezigheden is; je afvragen hoe de wereld nou eigenlijk in elkaar steekt? En wat vind ik zelf belangrijk? Al lijkt het er soms op dat pubers daarin vooral gestuurd worden door hun hormonen.
Dit boek plus werkboek geeft een goede begeleiding in het structureren van de stroom aan vragen en gedachten die zowat elk puberleven zo kwellend maakt: ''Simpel gezegd: iedereen heeft een levensbeschouwing, maar niet iedereen denkt even goed na over zijn levensbeschouwing.''
Waarom het zinnig en vooral ook leuk is om een goed beeld van je eigen visie te krijgen, wordt na het doen van de oefeningen ook steeds duidelijker. Bijna elke jongere zal zich in de teksten herkennen en goed raad weten met de vragen die gesteld worden. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de goede beeldkeuze en heldere vormgeving. Maar bovenal is de inhoud to-the-point en zinnig in opbouw.
Uit: Vives, het vakblad ten behoeve van (ict) vernieuwingen binnen het onderwijs (po/vo/bve) nr. 84 - 8 april 2008
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |