Bedrijfsethiek voor HBO
Het boek 'Bedrijfsethiek voor HBO' is ontwikkeld vanuit de intentie recht te doen aan de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van HBO's die opleiden voor functies binnen commerciële organisaties. Daarbij kunt u denken aan HEO, HTO, HBO Personeel en Arbeid, Hoger Hotel Onderwijs en Hoger Toerisme Onderwijs. De methode is ook goed bruikbaar binnen opleidingsprogramma's van lerarenopleidingen op het gebied van mens- en maatschappijwetenschappen.
De methode begint met vier inleidende hoofdstukken die betrekking hebben op ethiek, gevolgd door twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het vervolg omvat zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: de bedrijfscode en de integere manager; ethiek en marketing; ethiek en reclame; ethiek en HRM/Personeelsmanagement; ethiek en horeca; ethiek en toerisme; ethiek en mensenrechten. De twee laatste hoofdstukken bevatten specifieke tools: een stappenplan ethiek en een instructie voor debatteren over ethiek.
Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is ook een uitgebreide index opgenomen. De methode wordt afgesloten met het notenapparaat.
Ander kenmerken van deze uitgave zijn:
- geschikt als leermateriaal binnen klassiek onderwijs maar ook bij Probleem Gestuurd Onderwijs of bij Project Onderwijs.
- het geeft een complete introductie in bedrijfsethiek en MVO.
- goed leesbaar voor een HBO-student.
- een fraaie vormgeving in een full color opmaak.
- elk hoofdstuk bevat veel schema's ter verduidelijking van de stof.
- elk hoofdstuk eindigt met een aantal cases in opdrachtvorm en een aantal debatstellingen.
- in totaal bevat het boek meer dan honderd cases!
"Een volledig vernieuwd leerboek bedrijfethiek voor hbo en leraaropleidingen mens- en maatschappijwetenschappen. De eerste vier hoofdstukken over ethiek hebben een algemeen inleidend karakter, daarna volgen twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het leeuwendeel van het boek bestaan uit zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek. Een hoofdstuk over esthetische debat besluit het boek. Het boek is verzorgd uitgevoerd met veel tekstkaders en afbeeldingen in kleur, de tekst is vakkundig geschreven, het betoog is overzichtelijk gepresenteerd."
NBD Biblion, Wim Fievez, 9 Juni 2006
Inhoud
Hoofdstuk 1 Wat is ethiek? 11
Paragraaf 1 Introductie 11
Paragraaf 2 Optieken 12
Paragraaf 3 De eigen aard van de ethische optiek 14
Paragraaf 4 Ethisch handelen: verantwoordelijkheid nemen en dragen 16
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 21
Hoofdstuk 2 Waarden en normen 25
Paragraaf 1 Introductie 25
Paragraaf 2 Moraal 26
Paragraaf 3 Moraal en levensbeschouwing 30
Paragraaf 4 Moraal en belang 31
Paragraaf 5 De functie van moraal 33
Paragraaf 6 De ontwikkeling van de moraal bij het individu 34
Paragraaf 7 Veranderingen in de moraal 38
Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 38
Hoofdstuk 3 Ethische theorieën
Hoofdstuk 3 Ethische theorieën 43
Paragraaf 1 Inleiding 43
Paragraaf 2 Gevolgenethiek 44
Paragraaf 3 Beginselethiek 47
Paragraaf 4 Discussie tussen gevolgen- en beginselethiek 50
Paragraaf 5 Deugdenethiek 51
Paragraaf 6 Keuzestof: christelijke rechtvaardigheidsethiek 53
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 56
Hoofdstuk 4 Ethiek als proces 59
Paragraaf 1 Inleiding 59
Paragraaf 2 Ethische gevoeligheid 60
Paragraaf 3 Ethische analyse 62
Paragraaf 4 Ethisch oordeel 63
Paragraaf 5 Ethische motivatie 64
Paragraaf 6 Ethisch handelen 67
Paragraaf 7 Ethische communicatie 68
Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 71
Hoofdstuk 5 Beroepsethiek 75
Paragraaf 1 Inleiding 75
Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek? 76
Paragraaf 3 Beroepscodes 79
Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren? 84
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 92
Hoofdstuk 6 Bedrijfsethiek en MVO 97
Paragraaf 1 Inleiding 97
Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek? 97
Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af? 100
Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek 101
Paragraaf 5 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied? 107
Paragraaf 6 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? (MVO) 109
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 116
Hoofdstuk 7 De bedrijfscode en de integere manager 121
Paragraaf 1 Inleiding 121
Paragraaf 2 De bedrijfscode 121
Paragraaf 3 Moreel leiderschap: de integere manager 128
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 138
Hoofdstuk 8 Ethiek en marketing 143
Paragraaf 1 Inleiding 143
Paragraaf 2 Strategisch marketingmanagement en ethiek 143
Paragraaf 3 Tactische marketing en ethiek 151
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 159
Hoofdstuk 9 Ethiek en reclame 163
Paragraaf 1 Inleiding 163
Paragraaf 2 Reclame en het individu 164
Paragraaf 3 Reclame en de samenleving 169
Paragraaf 4 Choqueren en inspireren 173
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 179
Hoofdstuk 10 Ethiek en HRM/Personeelsmanagement 181
Paragraaf 1 Inleiding 181
Paragraaf 2 Gedragscodes in het personeelsbeleid 183
Paragraaf 3 Een genenpaspoort bij personeelswerving? 186
Paragraaf 4 Arbeidsbemiddeling en discriminatie 188
Paragraaf 5 Ethiek en de filosofie van Human Resources Management 192
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen 197
Hoofdstuk 11 Ethiek en horeca 207
Paragraaf 1 Inleiding 207
Paragraaf 2 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca 209
Paragraaf 3 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca 211
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 215
Hoofdstuk 12 Ethiek en toerisme 225
Paragraaf 1 Inleiding 225
Paragraaf 2 Wat is toerisme? 227
Paragraaf 3 Wat is duurzaam toerisme? 230
Paragraaf 4 Gedragscodes in de toeristische sector 238
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 242
Hoofdstuk 13 Mensenrechten en bedrijfsleven 251
Paragraaf 1 Inleiding 251
Paragraaf 2 Mensenrechten 252
Paragraaf 3 Mensenrechten en het (internationale) bedrijfsleven 254
Paragraaf 4 Verantwoordelijkheid van bedrijven 255
Paragraaf 4 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International? 257
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 258
Hoofdstuk 14 Stappenplan ethiek 263
Paragraaf 1 Inleiding 263
Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case 263
Paragraaf 3 Het stappenplan in een schema 269
Paragraaf 4 Cases 270
Hoofdstuk 15 Debatteren over ethiek 273
Paragraaf 1 Inleiding 273
Paragraaf 2 Wat is debatteren? 273
Paragraaf 3 Strategie en tactiek bij debatteren 275
Paragraaf 4 Argumenteren 278
Paragraaf 5 Argumentatiefouten 279
Paragraaf 6 De rollen in een debat 281
Paragraaf 7 Oefenstellingen 283
De methode begint met vier inleidende hoofdstukken die betrekking hebben op ethiek, gevolgd door twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het vervolg omvat zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: de bedrijfscode en de integere manager; ethiek en marketing; ethiek en reclame; ethiek en HRM/Personeelsmanagement; ethiek en horeca; ethiek en toerisme; ethiek en mensenrechten. De twee laatste hoofdstukken bevatten specifieke tools: een stappenplan ethiek en een instructie voor debatteren over ethiek.
Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is ook een uitgebreide index opgenomen. De methode wordt afgesloten met het notenapparaat.
Ander kenmerken van deze uitgave zijn:
- geschikt als leermateriaal binnen klassiek onderwijs maar ook bij Probleem Gestuurd Onderwijs of bij Project Onderwijs.
- het geeft een complete introductie in bedrijfsethiek en MVO.
- goed leesbaar voor een HBO-student.
- een fraaie vormgeving in een full color opmaak.
- elk hoofdstuk bevat veel schema's ter verduidelijking van de stof.
- elk hoofdstuk eindigt met een aantal cases in opdrachtvorm en een aantal debatstellingen.
- in totaal bevat het boek meer dan honderd cases!
"Een volledig vernieuwd leerboek bedrijfethiek voor hbo en leraaropleidingen mens- en maatschappijwetenschappen. De eerste vier hoofdstukken over ethiek hebben een algemeen inleidend karakter, daarna volgen twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het leeuwendeel van het boek bestaan uit zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek. Een hoofdstuk over esthetische debat besluit het boek. Het boek is verzorgd uitgevoerd met veel tekstkaders en afbeeldingen in kleur, de tekst is vakkundig geschreven, het betoog is overzichtelijk gepresenteerd."
NBD Biblion, Wim Fievez, 9 Juni 2006
Inhoud
Hoofdstuk 1 Wat is ethiek? 11
Paragraaf 1 Introductie 11
Paragraaf 2 Optieken 12
Paragraaf 3 De eigen aard van de ethische optiek 14
Paragraaf 4 Ethisch handelen: verantwoordelijkheid nemen en dragen 16
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 21
Hoofdstuk 2 Waarden en normen 25
Paragraaf 1 Introductie 25
Paragraaf 2 Moraal 26
Paragraaf 3 Moraal en levensbeschouwing 30
Paragraaf 4 Moraal en belang 31
Paragraaf 5 De functie van moraal 33
Paragraaf 6 De ontwikkeling van de moraal bij het individu 34
Paragraaf 7 Veranderingen in de moraal 38
Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 38
Hoofdstuk 3 Ethische theorieën
Hoofdstuk 3 Ethische theorieën 43
Paragraaf 1 Inleiding 43
Paragraaf 2 Gevolgenethiek 44
Paragraaf 3 Beginselethiek 47
Paragraaf 4 Discussie tussen gevolgen- en beginselethiek 50
Paragraaf 5 Deugdenethiek 51
Paragraaf 6 Keuzestof: christelijke rechtvaardigheidsethiek 53
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 56
Hoofdstuk 4 Ethiek als proces 59
Paragraaf 1 Inleiding 59
Paragraaf 2 Ethische gevoeligheid 60
Paragraaf 3 Ethische analyse 62
Paragraaf 4 Ethisch oordeel 63
Paragraaf 5 Ethische motivatie 64
Paragraaf 6 Ethisch handelen 67
Paragraaf 7 Ethische communicatie 68
Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 71
Hoofdstuk 5 Beroepsethiek 75
Paragraaf 1 Inleiding 75
Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek? 76
Paragraaf 3 Beroepscodes 79
Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren? 84
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 92
Hoofdstuk 6 Bedrijfsethiek en MVO 97
Paragraaf 1 Inleiding 97
Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek? 97
Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af? 100
Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek 101
Paragraaf 5 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied? 107
Paragraaf 6 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? (MVO) 109
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 116
Hoofdstuk 7 De bedrijfscode en de integere manager 121
Paragraaf 1 Inleiding 121
Paragraaf 2 De bedrijfscode 121
Paragraaf 3 Moreel leiderschap: de integere manager 128
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 138
Hoofdstuk 8 Ethiek en marketing 143
Paragraaf 1 Inleiding 143
Paragraaf 2 Strategisch marketingmanagement en ethiek 143
Paragraaf 3 Tactische marketing en ethiek 151
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 159
Hoofdstuk 9 Ethiek en reclame 163
Paragraaf 1 Inleiding 163
Paragraaf 2 Reclame en het individu 164
Paragraaf 3 Reclame en de samenleving 169
Paragraaf 4 Choqueren en inspireren 173
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 179
Hoofdstuk 10 Ethiek en HRM/Personeelsmanagement 181
Paragraaf 1 Inleiding 181
Paragraaf 2 Gedragscodes in het personeelsbeleid 183
Paragraaf 3 Een genenpaspoort bij personeelswerving? 186
Paragraaf 4 Arbeidsbemiddeling en discriminatie 188
Paragraaf 5 Ethiek en de filosofie van Human Resources Management 192
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen 197
Hoofdstuk 11 Ethiek en horeca 207
Paragraaf 1 Inleiding 207
Paragraaf 2 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca 209
Paragraaf 3 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca 211
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 215
Hoofdstuk 12 Ethiek en toerisme 225
Paragraaf 1 Inleiding 225
Paragraaf 2 Wat is toerisme? 227
Paragraaf 3 Wat is duurzaam toerisme? 230
Paragraaf 4 Gedragscodes in de toeristische sector 238
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 242
Hoofdstuk 13 Mensenrechten en bedrijfsleven 251
Paragraaf 1 Inleiding 251
Paragraaf 2 Mensenrechten 252
Paragraaf 3 Mensenrechten en het (internationale) bedrijfsleven 254
Paragraaf 4 Verantwoordelijkheid van bedrijven 255
Paragraaf 4 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International? 257
Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 258
Hoofdstuk 14 Stappenplan ethiek 263
Paragraaf 1 Inleiding 263
Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case 263
Paragraaf 3 Het stappenplan in een schema 269
Paragraaf 4 Cases 270
Hoofdstuk 15 Debatteren over ethiek 273
Paragraaf 1 Inleiding 273
Paragraaf 2 Wat is debatteren? 273
Paragraaf 3 Strategie en tactiek bij debatteren 275
Paragraaf 4 Argumenteren 278
Paragraaf 5 Argumentatiefouten 279
Paragraaf 6 De rollen in een debat 281
Paragraaf 7 Oefenstellingen 283
Auteur | | Leeuw |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |