De gaasvlieg
Waarom dolen wij rond? Waarom dezen muren, waarom mijn naam, waarom de lente en het sterven, mijn zoon en zijn glimlach, de verlatenheid na de hartstocht, waarom de hemel, zo oneindig wijd boven de verstreken tijd en waarom ik en de verlaten velden rondom mijn huis? Waarom? De vraag lijkt kinderlijk. 'Moeder, heeft het leven zin?'
Een antwoord is er niet en het wordt wel eens als een teken van bereikte volwassenheid aangezien als de vraag niet meer gesteld wordt, als nagelaten wordt wat tóch geen resultaat meer heeft. In zorg en hulpverlening kunnen we om de trage vragen niet heen. Deze module is een poging om het vragen naar zin deel uit te laten maken van de professionaliteit van de hulpverlener. De tekst geeft studenten en docenten aanleiding om stil te blijven staan bij het vragen naar zin en biedt handvaten om deze vragen te thematiseren.
De module laat zien dat:
- het om vragen gaat die ons raken,
- zin nauw verweven is met het ervaren van binding en betekenis,
- dat verlangen, pijn en verdriet vragen oproepen waaraan we niet voorbij mogen gaan.
De module kan door docenten als lesmateriaal worden gebruikt en door studenten, zowel individueel als in groepen, bestudeerd worden. De leerdoelen worden per hoofdstuk geformuleerd. Aan de hand van teksten, casus, vragen en opdrachten wordt aan de leerdoelen gestalte gegeven. De module maakt deel uit van een reeks waarin aan de plaats van filosofie, levensbeschouwing en ethiek in het hoger beroepsonderwijs aandacht geschonken zal worden.
Een antwoord is er niet en het wordt wel eens als een teken van bereikte volwassenheid aangezien als de vraag niet meer gesteld wordt, als nagelaten wordt wat tóch geen resultaat meer heeft. In zorg en hulpverlening kunnen we om de trage vragen niet heen. Deze module is een poging om het vragen naar zin deel uit te laten maken van de professionaliteit van de hulpverlener. De tekst geeft studenten en docenten aanleiding om stil te blijven staan bij het vragen naar zin en biedt handvaten om deze vragen te thematiseren.
De module laat zien dat:
- het om vragen gaat die ons raken,
- zin nauw verweven is met het ervaren van binding en betekenis,
- dat verlangen, pijn en verdriet vragen oproepen waaraan we niet voorbij mogen gaan.
De module kan door docenten als lesmateriaal worden gebruikt en door studenten, zowel individueel als in groepen, bestudeerd worden. De leerdoelen worden per hoofdstuk geformuleerd. Aan de hand van teksten, casus, vragen en opdrachten wordt aan de leerdoelen gestalte gegeven. De module maakt deel uit van een reeks waarin aan de plaats van filosofie, levensbeschouwing en ethiek in het hoger beroepsonderwijs aandacht geschonken zal worden.
Auteur | | Charles Vergeer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |