Docentenhandleiding Denkend aan Holland
Om een nieuwkomer wegwijs te maken in de Nederlandse maatschappij beidt de overheid inburgeringprogramma's aan. Naast onderwijs in de Nederlandse taal bevat zo'n programma een onderdeel Maatschappij-oriëntatie. Denkend aan Holland is bedoeld voor dit onderdeel van het programma. Nieuwkomers hebben direct behoefte aan de meest basale en noodzakelijke, informatie. Het gaat om zaken als geld, status, gezondheidszorg, rechten en plichten, wonen, en dergelijke. Het programma Denkend aan Holland geeft antwoord op vragen als: Hoe kom ik aan werk? Hoe open in een bankrekening? Waar moet ik zijn met vragen over mijn rechtspositie? Hoe kom ik aan een huisarts? Hoe ga ik om met mijn buren? Wat doe ik met mijn afval? Welke plaatsbewijzen heb ik nodig voor het openbaar vervoer? Wat houdt een bijstandsuitkering in? Aan de hand van zulke informatie wordt een eerste stap gezet naar een goede integratie in Nederland. Docentenhandleiding. Denkend aan Holland biedt een compleet programma dat alle door de overheid vastgestelde eindtermen voor Maatschappij-oriëntatie dekt. Na afronding van het programma kunnen de cursisten de MO-toets afleggen. De te behandelen lesstof is te vinden in teksten, bestemd zowel voor de cursist als de docent, die het uitgangspunt vormen van elk thema. Het programma bevat daarnaast een beschrijving van de didactische vormgeving van de lessen. Deze beschrijving biedt docenten houvast, zodat zij zich tijdens het lesgeven volledig kunnen concentreren op het didactische proces. Denkend aan Holland bestaat uit twintig thema's die voorkomen uit de praktijk. Het programma is uitgetest in diverse cursusgroepen.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Bindwijze overig |
Categorie | | Mens & Maatschappij |