Professioneel beïnvloeden van gedrag
In dit boek staat de praktijk centraal van professionals die het gedrag van mensen in organisaties respectvol willen beïnvloeden. Professionals zijn er in vele maten en soorten, en in de loop van de jaren zijn de taken en rollen van diverse professionals deels ineen gevloeid. Leidinggevenden die coach-opleidingen volgen, scrum masters die adviesmodellen volgen, adviseurs die mandaat krijgen als interimmanager, coördinatoren, counsellors, executive coaches, mentoren, product owners, facilitatoren – er lijkt geen eind te komen aan de mogelijke benamingen van professionals die allemaal één ding gemeen hebben: zij proberen in organisaties veranderingen teweeg te brengen door beïnvloeding van gedrag. Gedrag van individuen, van groepen, van teams, van afdelingen en hele organisaties, maar ook van klanten, van netwerken, van systemen, en daarnaast, vaak, van zichzelf. De opbouw van dit boek is gestructureerd en overzichtelijk. Allereerst wordt de positie en de rol van de professional behandeld. Vervolgens geeft het boek inzicht in gedrag en hoe de professional hiermee kan omgaan. Aparte hoofdstukken zijn gewijd aan weerstand en leiderschap, en aan moderne technieken als geleide zelfreflectie en business story telling. Omdat iedere professional te maken heeft met veranderingen komen het aanpakken van een verandertraject en de verschillende fases daarin uitgebreid aan de orde. Het belang van zelfreflectie loopt als een rode draad door dit boek. Daarvoor wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en technieken aangeboden, met een praktische uitleg en oefenmateriaal om deze zelf te kunnen gebruiken. Dit boek behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur, maar de praktijk staat voorop, en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden van avonturen die professionals in organisaties zoal kunnen meemaken. Dit boek is een revisie van het boek Professioneel adviseren, uit 2014. Het is gemoderniseerd, van recente literatuur en een aantal nieuwe technieken en teksten voorzien, maar de hoofdstukindeling is grotendeels bewaard gebleven. Het boek is geschreven voor alle professionals die dag in dag uit in velerlei vormen van organisaties aan het werk zijn met menselijk gedrag.
Auteur | | Jan de Vuijst |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |