100 jaar Hilversum mediastad
Het boek 100 jaar Hilversum Mediastad van auteur Peter Schavemaker vertelt in details het verhaal Hilversum, ooit een rustig tuin- en weversdorp, vanaf 1918 veranderde in het middelpunt van de Nederlandse omroepgeschiedenis. Sommige detail worden voor het eerst gepubliceerd.
Bij de Hilversumse burgemeester Reymer zorgde de komst van de omroep destijds nog voor grote angst. In 1927 zei hij: 'De toekomst zal moeten leren of en in hoeverre uitbreiding van deze industrie voor gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.' Honderd jaar later is Hilversum dé mediastad van Nederland, waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo'n 1700 bedrijven.
Het boek kijkt vooruit hoe Hilversum mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende medialandschap. In het boek komen sleutelfiguren aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum en bedrijven.
Peter Schavemaker (Nijverdal, 1967) is media- en muziekjournalist. Hij groeide op in Hilversum en kwam van jongs af aan bij de omroepen als medewerker van de ziekenomroep RANO en lokale omroep. Later werkte hij ook voor de KRO, RTL en NCRV. Hij schrijft voor Reporters Online/Blendle, Spreekbuis.nl ; Broadcast Magazine, dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA-gids, NPO, Radio 2, KRO Studio, HUMO en het Amerikaanse vakblad Animation Magazine.
Op 27 februari 2018 wordt gevierd dat Hilversum 100 jaar Mediastad is, honderd jaar daarvoor op 27 februari 1918 werd de oprichtingsakte getekend van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek en dat wordt gezien als de officiële datum. Sponsors van het boek zijn Media Park, Beeld en Geluid, BNNVARA, NPOs, Ngage Media, Rabobank, dagblad De Gooi- en Eemlander en gemeente Hilversum.
Bij de Hilversumse burgemeester Reymer zorgde de komst van de omroep destijds nog voor grote angst. In 1927 zei hij: 'De toekomst zal moeten leren of en in hoeverre uitbreiding van deze industrie voor gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.' Honderd jaar later is Hilversum dé mediastad van Nederland, waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo'n 1700 bedrijven.
Het boek kijkt vooruit hoe Hilversum mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende medialandschap. In het boek komen sleutelfiguren aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum en bedrijven.
Peter Schavemaker (Nijverdal, 1967) is media- en muziekjournalist. Hij groeide op in Hilversum en kwam van jongs af aan bij de omroepen als medewerker van de ziekenomroep RANO en lokale omroep. Later werkte hij ook voor de KRO, RTL en NCRV. Hij schrijft voor Reporters Online/Blendle, Spreekbuis.nl ; Broadcast Magazine, dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA-gids, NPO, Radio 2, KRO Studio, HUMO en het Amerikaanse vakblad Animation Magazine.
Op 27 februari 2018 wordt gevierd dat Hilversum 100 jaar Mediastad is, honderd jaar daarvoor op 27 februari 1918 werd de oprichtingsakte getekend van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek en dat wordt gezien als de officiële datum. Sponsors van het boek zijn Media Park, Beeld en Geluid, BNNVARA, NPOs, Ngage Media, Rabobank, dagblad De Gooi- en Eemlander en gemeente Hilversum.
Auteur | | Peter Schavemaker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Biografieën & Waargebeurd |