Wie betaalt de staat?
Via belastingen en sociale premies roomt de overheid van elke in Nederland verdiende euro bijna 40 cent af. Politieke partijen – de PvdA niet uitgezonderd - denken te weinig na over de vraag via welke belastingen de overheid haar uitgaven het beste kan financieren. Dit boek wil bijdragen aan het debat over de vormgeving van ons belastingstelsen. Kan de belastingdruk niet omlaag? Of moet het belastingpeil juist omhoog, zodat meer voor zorg, onderwijs en andere gezamenlijk gefinancierde voorzieningen beschikbaar komt?
Door de belastingvoordelen voor eigenwoningbezitters te beperken, sommige aftrekposten te schrappen en de AOW voortaan uit de belastingen te betalen (‘fiscalisering’) kan het tarief van de inkomstenbelasting flink omlaag. Burgers krijgen meer belangstelling voor de lokale politiek wanneer gemeenten meer eigen belastingen kunnen heffen.
Nederland is een belastingparadijs, althans voor buitenlanders. Willem we dat zo houden?
Harde cijfers maken duidelijk dat ons belastingstelsel veel minder progressief is dan vaak wordt gedacht. De auteur laat zien dat het anders kan, zodat mensen met een hoog inkomen en vermogenbezitters in de toekomst een groter deel van de collectieve lasten voor hun rekening nemen. Ook bij het uitstippelen van het fiscale beleid zijn de marges echter tamelijk smal. Links mag geen overspannen verwachtingen koesteren over de maakbaarheid van de samenleving met behulp van fiscale instrumenten.
Flip de Kam werkt als hoogleraar Openbare financiën bij de Universiteit Groningen
Door de belastingvoordelen voor eigenwoningbezitters te beperken, sommige aftrekposten te schrappen en de AOW voortaan uit de belastingen te betalen (‘fiscalisering’) kan het tarief van de inkomstenbelasting flink omlaag. Burgers krijgen meer belangstelling voor de lokale politiek wanneer gemeenten meer eigen belastingen kunnen heffen.
Nederland is een belastingparadijs, althans voor buitenlanders. Willem we dat zo houden?
Harde cijfers maken duidelijk dat ons belastingstelsel veel minder progressief is dan vaak wordt gedacht. De auteur laat zien dat het anders kan, zodat mensen met een hoog inkomen en vermogenbezitters in de toekomst een groter deel van de collectieve lasten voor hun rekening nemen. Ook bij het uitstippelen van het fiscale beleid zijn de marges echter tamelijk smal. Links mag geen overspannen verwachtingen koesteren over de maakbaarheid van de samenleving met behulp van fiscale instrumenten.
Flip de Kam werkt als hoogleraar Openbare financiën bij de Universiteit Groningen
Auteur | | Flip de Kam |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiën |