Boodschap in beeld
Een presentatie. Het licht gaat uit, de beamer aan. Sheet na sheet wordt geprojecteerd, vol met bullets met trefwoorden. Al snel wordt het langdradig en raak je de draad kwijt. Aan het eind ben je blij dat het erop zit.
Herkenbaar? Vast. Zulke presentaties worden overal gegeven, in alle organisaties en bedrijven. Snel in elkaar gezet door het verleidelijke programma PowerPoint. Maar geen pretje voor de toehoorder. Het kan anders! Dit boek laat zien hoe je een goede presentatie maakt. Zo'n pre- sentatie is gestructureerd rond een hoofdboodschap en bevat ter ondersteuning beeldende sheets. Beelden, zoals grafieken, frameworks en foto's, zijn een veel krachtiger middel dan opsommingen van trefwoorden. Met een goed opgebouwd verhaal en de juiste visuele midde- len zorg je voor betrokkenheid tussen spreker en publiek - en dat is wat een presenteerder wil. Zo komt bovendien PowerPoint tot zijn recht, als beeldend hulpmiddel.
In dit boek vind je:
- Richtlijnen en handige tips voor het maken van zakelijke presentaties in allerlei organisaties (bedrijfsleven, overheid, onderwijs).
- Een uitgewerkt stappenplan voor het voorbereiden van een presentatie, vanaf de allereerste overwegingen tot aan het afmaken van de PowerPoint-presentatie.
- Een vlootschouw van visuele middelen, met hun voors en tegens, en met aanwijzingen voor het maken ervan.
- Talloze voorbeelden uit de praktijk die kunnen inspireren bij het maken van je eigen presentatie, of laten zien wat de gevolgen zijn van de keuzes die je maakt.
- Suggesties om het eens heel anders te doen, en af te wijken van de saaie, grauwe eenheidsworst van de gemiddelde presenteerpraktijk.
Dit boek is geen handleiding voor technische foefjes en gaat veel verder dan de zijdelingse tips over PowerPoint die je bij presenteercursussen krijgt. Het is een onmisbare gids voor iedereen die goede presentaties wil geven.
Louise Cornelis werkt als zelfstandig adviseur in de zakelijke communicatie. Zij begeleidt pro- fessionals bij het structureren van presentaties en rapporten. Daarnaast heeft zij ervaring in het hoger onderwijs.
Titus Tielens is New Business Development Manager bij Avery Dennison. Hij heeft ervaring uit de eerste hand met het leiden van projecten en met de grote rol van communicatie daarin.
Hij heeft zelf vele presentaties gemaakt en gehouden.
Beide auteurs leerden de kunst van goed presenteren toen ze werkten bij McKinsey & Company.
Herkenbaar? Vast. Zulke presentaties worden overal gegeven, in alle organisaties en bedrijven. Snel in elkaar gezet door het verleidelijke programma PowerPoint. Maar geen pretje voor de toehoorder. Het kan anders! Dit boek laat zien hoe je een goede presentatie maakt. Zo'n pre- sentatie is gestructureerd rond een hoofdboodschap en bevat ter ondersteuning beeldende sheets. Beelden, zoals grafieken, frameworks en foto's, zijn een veel krachtiger middel dan opsommingen van trefwoorden. Met een goed opgebouwd verhaal en de juiste visuele midde- len zorg je voor betrokkenheid tussen spreker en publiek - en dat is wat een presenteerder wil. Zo komt bovendien PowerPoint tot zijn recht, als beeldend hulpmiddel.
In dit boek vind je:
- Richtlijnen en handige tips voor het maken van zakelijke presentaties in allerlei organisaties (bedrijfsleven, overheid, onderwijs).
- Een uitgewerkt stappenplan voor het voorbereiden van een presentatie, vanaf de allereerste overwegingen tot aan het afmaken van de PowerPoint-presentatie.
- Een vlootschouw van visuele middelen, met hun voors en tegens, en met aanwijzingen voor het maken ervan.
- Talloze voorbeelden uit de praktijk die kunnen inspireren bij het maken van je eigen presentatie, of laten zien wat de gevolgen zijn van de keuzes die je maakt.
- Suggesties om het eens heel anders te doen, en af te wijken van de saaie, grauwe eenheidsworst van de gemiddelde presenteerpraktijk.
Dit boek is geen handleiding voor technische foefjes en gaat veel verder dan de zijdelingse tips over PowerPoint die je bij presenteercursussen krijgt. Het is een onmisbare gids voor iedereen die goede presentaties wil geven.
Louise Cornelis werkt als zelfstandig adviseur in de zakelijke communicatie. Zij begeleidt pro- fessionals bij het structureren van presentaties en rapporten. Daarnaast heeft zij ervaring in het hoger onderwijs.
Titus Tielens is New Business Development Manager bij Avery Dennison. Hij heeft ervaring uit de eerste hand met het leiden van projecten en met de grote rol van communicatie daarin.
Hij heeft zelf vele presentaties gemaakt en gehouden.
Beide auteurs leerden de kunst van goed presenteren toen ze werkten bij McKinsey & Company.
Auteur | | L. Cornelis |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |