Verleiden en verkopen

Verleiden en verkopen

Hoe kwam een klant in de late zeventiende eeuw tot de aankoop van dit of dat artikel? Langs welke commerciële circuits vonden producten hun weg naar de consument?

Onderzocht voor dit boek werd het Antwerpen in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. De Scheldestad was toen allang niet meer de metropool uit de zestiende eeuw. Toch was haar internationale uitstraling groot gebleven, dankzij onder meer de befaamde luxe-industrieën ten tijde van Pieter Paul Rubens en Antoon Van Dijck.
Maar na 1648 leidden ernstige verstoringen van de lokale economie uiteindelijk tot een nieuwe leegloop van de stad. Antwerpen was in deze tijden van crisis evenwel geen doodse boel. Tal van veranderingen in het verbruik en de materiële cultuur deden hun intrede. Net als in de 'grote' steden van dat ogenblik - Londen, Parijs en Amsterdam - werden ook in Antwerpen steeds meer nieuwe goederen ingevoerd.
Modeverschijnselen werden een onloochenbare realiteit voor steeds meer lagen van de samenleving, en de verscheidenheid aan producten nam sterk toe. Deze consumptiewijzigingen doen vragen rijzen naar de plaats van de kleinhandel. Langs welke kleinhandelskanalen vonden al deze nieuwe en modieuze producten hun weg naar de klant? Hoe voerden de kleinhandelaars onderling hun strijd om de consument? En hoe greep die schijnbaar alledaagse praktijk van kopen en verkopen precies plaats in het verleden? Deze vragen zijn de rode draad in dit boek over misschien wel de minst gekende actoren uit de economische kringloop: de kleinhandelaars.

Reeds verschenen in de serie Studies Stadsgeschiedenis: Andere titels in de serie Studies Stadsgeschiedenis:

9789052602479 Patronen van patronage in het zeventiende-eeuwse 9789052602486>9789052602486 Tussen stad en eigen gewin
9789052602493 Laten we hun lied verder zingen
9789052602691 Verleiden en verkopen
9789089643407 Het theater van de
9789089643223 Brussel, de ontwikkeling van een middeleeuwse stedelijke ruimte
9789089643308 Brussel binnenskamers

Auteur | Ilja van Damme
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Geschiedenis

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789023429982
Boekomslag voor ISBN: 9789057300394
Boekomslag voor ISBN: 9789462201354
Boekomslag voor ISBN: 9789492164117
Boekomslag voor ISBN: 9789020972054
Boekomslag voor ISBN: 9789020945041


Boekn ©