Voor- en vroegschoolse stimuleringsactiviteiten en ontwikkeling van geletterdheid
Studie over in hoeverre deelname aan voor- en vroegschoolse activiteiten bijdraagt aan ontluikende en vroege conventionele geletterde vaardigheden van autochtone en allochtone kinderen.
Kinderen van allochtone, laagopgeleide ouders blijven in schoolprestaties nog altijd aanzienlijk achter bij kinderen van autochtone, hoger opgeleide ouders. Voor een deel heeft deze onderwijsachterstand betrekking op het leren lezen en schrijven in het Nederlands. Met name de ontwikkeling van vaardigheden op het gebied van het begrijpen van geschreven teksten lijkt voor deze kinderen problemen op te leveren. Uit onderzoek komt naar voren dat de lees- en schrijfontwikkeling op school sterk afhankelijk is van de geletterde ervaringen en vaardigheden die kinderen voorafgaand aan de start van het formele onderwijs opdoen. In de meeste voor- en vroegschoolse programma's en andere stimuleringsactiviteiten is dan ook veel aandacht voor bevordering van de 'ontluikende geletterdheid'.
Deze studie gaat over de vraag in hoeverre deelname aan voor- en vroegschoolse activiteiten bijdraagt aan ontluikende en vroege conventionele geletterde vaardigheden van autochtone en allochtone kinderen. Specifieke aandacht is er voor de effecten van het gezinsgerichte programma 'Opstap (Opnieuw)', van activiteiten aangeboden in voorschoolse kindercentra als de peuterspeelzaal, en van de combinatie van beide soorten aanbod. Ook wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de effectiviteit van dergelijke VVE-activiteiten afhankelijk is van de uitvoering ervan en van kenmerken van de gezinsachtergrond van deelnemende kinderen.
Kinderen van allochtone, laagopgeleide ouders blijven in schoolprestaties nog altijd aanzienlijk achter bij kinderen van autochtone, hoger opgeleide ouders. Voor een deel heeft deze onderwijsachterstand betrekking op het leren lezen en schrijven in het Nederlands. Met name de ontwikkeling van vaardigheden op het gebied van het begrijpen van geschreven teksten lijkt voor deze kinderen problemen op te leveren. Uit onderzoek komt naar voren dat de lees- en schrijfontwikkeling op school sterk afhankelijk is van de geletterde ervaringen en vaardigheden die kinderen voorafgaand aan de start van het formele onderwijs opdoen. In de meeste voor- en vroegschoolse programma's en andere stimuleringsactiviteiten is dan ook veel aandacht voor bevordering van de 'ontluikende geletterdheid'.
Deze studie gaat over de vraag in hoeverre deelname aan voor- en vroegschoolse activiteiten bijdraagt aan ontluikende en vroege conventionele geletterde vaardigheden van autochtone en allochtone kinderen. Specifieke aandacht is er voor de effecten van het gezinsgerichte programma 'Opstap (Opnieuw)', van activiteiten aangeboden in voorschoolse kindercentra als de peuterspeelzaal, en van de combinatie van beide soorten aanbod. Ook wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de effectiviteit van dergelijke VVE-activiteiten afhankelijk is van de uitvoering ervan en van kenmerken van de gezinsachtergrond van deelnemende kinderen.
Auteur | | Roel van Steensel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Taal |