Publicatiereeks Stichting Lezen 6 - Over Grenzen
Op het eerste gezicht lijkt het makkelijk om een grens te trekken tussen jeugdliteratuur en literatuur voor volwassenen. Maar in welke categorie valt de adolescentenroman? Dit genre speelt een belangrijke rol in het zogenaamde grensverkeerdebat, de discussie over de vervagende grenzen tussen jeugdliteratuur en 'echte' literatuur.
Over grenzen geeft een aantal vergelijkende analyses van adolescentenromans. Door adolescentenromans uit de jeugdliteratuur te vergelijken met adolescentenromans uit de literatuur voor volwassenen wordt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee tekstsoorten groter. Een discussie over de adolescentenroman als literair genre is niet alleen van belang voor literatuuronderzoekers en leesbevorderaars, maar vergroot ook de literaire competentie van leerlingen in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs.
Deze studie is bedoeld voor literatuurwetenschappers en docenten literatuur. Met het oog op het geïntegreerd literatuuronderwijs worden niet alleen oorspronkelijk Nederlandstalige, maar ook buitenlandse adolescentenromans besproken. De analyses kunnen als voorbeeld dienen voor vergelijkende boekbesprekingen in het voortgezet onderwijs.
Helma van Lierop-Debrauwer (1955) is gewoon hoogleraar kinder- en jeugdliteratuur aan de Universiteit van Tilburg en daarnaast bijzonder hoogleraar kinder- en jeugdliteratuur aan de Universiteit Leiden. Neel Bastiaansen-Harks (1951) studeerde monumentale vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost (Breda), Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Leergangen (Tilburg), en algemene cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
Over grenzen geeft een aantal vergelijkende analyses van adolescentenromans. Door adolescentenromans uit de jeugdliteratuur te vergelijken met adolescentenromans uit de literatuur voor volwassenen wordt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee tekstsoorten groter. Een discussie over de adolescentenroman als literair genre is niet alleen van belang voor literatuuronderzoekers en leesbevorderaars, maar vergroot ook de literaire competentie van leerlingen in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs.
Deze studie is bedoeld voor literatuurwetenschappers en docenten literatuur. Met het oog op het geïntegreerd literatuuronderwijs worden niet alleen oorspronkelijk Nederlandstalige, maar ook buitenlandse adolescentenromans besproken. De analyses kunnen als voorbeeld dienen voor vergelijkende boekbesprekingen in het voortgezet onderwijs.
Helma van Lierop-Debrauwer (1955) is gewoon hoogleraar kinder- en jeugdliteratuur aan de Universiteit van Tilburg en daarnaast bijzonder hoogleraar kinder- en jeugdliteratuur aan de Universiteit Leiden. Neel Bastiaansen-Harks (1951) studeerde monumentale vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost (Breda), Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Leergangen (Tilburg), en algemene cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
Auteur | | H. Van Lierop-Debrauwer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Poëzie, Bloemlezingen & Letterkunde |