De Yinfactor

De Yinfactor

: managers over de menselijke maat // In 2007 vroeg sociologe Iteke Weeda tweehonder managers - mannen en vrouwen - naar hun ervaringen en idealen op het werk. Aan de orde kwamen thema's als leiderschap, motivatie, emotie, intuïtie, geluk en identiteit en zingeving. In dit boek beschrijft en duidt zij de resultaten van haar onderzoek. De openhartige, vaak verrassende antwoorden die zij kreeg wijzen naar een nieuw paradigma in management. Bestaande managementtechnieken, veelal gebaseerd op hiërarchie, controle en macht, zijn niet langer zaligmakend. Zachtere waarden als empathie, intuïtie en de bereidheid om te luisteren worden steeds belangrijker. Voor succes op de langere termijn blijken de yin - waarden zelfs doorslaggevend te zijn. De Yinfactor bevat voorts persoonlijke ervaringen, inzichten en adviezen van een twaalftal topmanagers, speciaal voor dit boek mondeling geïnterviewd door Iteke Weeda en Rob Schippers // Yin-yang is het oeroude symbool voor de dualiteit van de mens. De yin-aspecten zijn door managers een tijdlang verwaarloosd. Bij succesvolle leiders zijn yin en yang met elkaar in evenwicht. Daarom hebben de auteurs leidinggevenden gevraagd naar hun mening en ervaring met de yin-factor bij het managen. De resultaten van deze internet-enquete zijn geillustreerd met de ervaringen van twaalf succesvolle Nederlandse managers, met ieder een eigen leiderschapsstijl. Het blijkt dat de managementtechnieken niet langer meer gebaseerd zijn op hierarchie, controle en macht, maar steeds meer berusten op empathie, emotionele intelligentie, intuitie en bereidheid om te luisteren (de 'niet rationele' waarden, vrouwelijke aspecten of yin-factor). Ook concluderen de auteurs dat de menselijke manager, die 'yang' in evenwicht brengt met 'yin', zichzelf en anderen beter weet te motiveren en dat zij betere resultaten bereiken en meer werkplezier hebben. Typisch Weeda is de aandacht voor de bipool man-vrouw.

Auteur | I. Weeda
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789022522813
Boekomslag voor ISBN: 9789055943289
Boekomslag voor ISBN: 9789024439126
Boekomslag voor ISBN: 9789461902443
Boekomslag voor ISBN: 9789022958858
Boekomslag voor ISBN: 9789060679272


Boekn ©