Tante Mariette en haar fiets
1977. Tante Mariette is als krasse, oudere dame al jarenlang actief in het verenigingsleven van haar kleine Vlaamse gemeente. Op haar fiets gaat ze van huis tot huis, op bezoek bij mensen die ze door en door kent. Ze maakt een babbeltje, ze overhandigt een zelfgemaakte folder, ze brengt een begeesterende uitnodiging. En de mensen komen naar de activiteiten.
Vandaag. Communicatieboodschappen bereiken hun bestemmelingen nog zelden per fiets. Niet alleen omdat overheid en socialprofitsector heel erg geprofessionaliseerd zijn. Maar vooral omdat het communicatieklimaat en -landschap radicaal veranderd zijn ... en volop in ontwikkeling blijven.
En toch: je doelgroepen kennen en je communicatie daarop afstemmen is nog altijd even cruciaal als pakweg 40 jaar geleden.
"Tante Mariette en haar fiets" beschrijft wat nodig is om op een doordachte, eigentijdse en persoonlijke manier het communicatieve succes van tante Mariette te evenaren. Gelardeerd met praktijkverhalen, checklists en handige tips.
“Tante Mariette en haar fiets” heeft geen encyclopedische ambities, maar geeft wel een overzicht: een houvast waar je in je dagelijkse communicatiewerk meteen mee aan de slag kunt. Het boek doet dit aan de hand van zeven grote delen:
In het eerste deel schetst auteur Eric Goubin de werkingscontext: je leest er wat er zo specifiek is aan de overheid en aan de socialprofitsector, en aan het communiceren in die omgeving.
Het tweede deel geeft je inzicht in doelgroepen: de mensen met wie je communiceert.
De vijf volgende delen bieden je een werkkader. Eerst legt Eric Goubin je het principe van het dynamische communicatiegebouw uit. Vervolgens doorloopt hij samen met jou de verschillende bouwlagen of communicatieniveaus: de onderbouw, de tussenlaag "communicatiebeleid", de bovenbouw (in interne en externe communicatie), en het dak met al zijn communicatie-instrumenten.
Van kleine tweets tot grote strategische campagnes: concrete cases, inspirerende best practices, actuele communicatievoorbeelden, maar ook schema’s, stappenplannen, tabellen, leestips of nog FAQ’s vervolledigen de verschillende hoofdstukken van die zeven grote delen. Daarbij kan je van A tot Z door het hele boek fietsen. Of je kunt à la carte werken en die hoofdstukken eruit pikken die net voor jou interessant zijn.
Kortom, “Tante Mariette en haar fiets” is een onmisbaar en veelzijdig handboek voor iedereen die (als beleidsmens, medewerker of vrijwilliger) bij de overheid of in de socialprofitsector aan de slag is met communicatie, of dat wil doen.
Vandaag. Communicatieboodschappen bereiken hun bestemmelingen nog zelden per fiets. Niet alleen omdat overheid en socialprofitsector heel erg geprofessionaliseerd zijn. Maar vooral omdat het communicatieklimaat en -landschap radicaal veranderd zijn ... en volop in ontwikkeling blijven.
En toch: je doelgroepen kennen en je communicatie daarop afstemmen is nog altijd even cruciaal als pakweg 40 jaar geleden.
"Tante Mariette en haar fiets" beschrijft wat nodig is om op een doordachte, eigentijdse en persoonlijke manier het communicatieve succes van tante Mariette te evenaren. Gelardeerd met praktijkverhalen, checklists en handige tips.
“Tante Mariette en haar fiets” heeft geen encyclopedische ambities, maar geeft wel een overzicht: een houvast waar je in je dagelijkse communicatiewerk meteen mee aan de slag kunt. Het boek doet dit aan de hand van zeven grote delen:
In het eerste deel schetst auteur Eric Goubin de werkingscontext: je leest er wat er zo specifiek is aan de overheid en aan de socialprofitsector, en aan het communiceren in die omgeving.
Het tweede deel geeft je inzicht in doelgroepen: de mensen met wie je communiceert.
De vijf volgende delen bieden je een werkkader. Eerst legt Eric Goubin je het principe van het dynamische communicatiegebouw uit. Vervolgens doorloopt hij samen met jou de verschillende bouwlagen of communicatieniveaus: de onderbouw, de tussenlaag "communicatiebeleid", de bovenbouw (in interne en externe communicatie), en het dak met al zijn communicatie-instrumenten.
Van kleine tweets tot grote strategische campagnes: concrete cases, inspirerende best practices, actuele communicatievoorbeelden, maar ook schema’s, stappenplannen, tabellen, leestips of nog FAQ’s vervolledigen de verschillende hoofdstukken van die zeven grote delen. Daarbij kan je van A tot Z door het hele boek fietsen. Of je kunt à la carte werken en die hoofdstukken eruit pikken die net voor jou interessant zijn.
Kortom, “Tante Mariette en haar fiets” is een onmisbaar en veelzijdig handboek voor iedereen die (als beleidsmens, medewerker of vrijwilliger) bij de overheid of in de socialprofitsector aan de slag is met communicatie, of dat wil doen.
Auteur | | Eric Goubin |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiën |