Nudging & overtuigen

Nudging & overtuigen

Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden en organisaties maken er reeds gebruik van. Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen?

Een ‘nudge’ betekent letterlijk een duwtje geven. Het is een eenvoudige psychologische techniek die ons leidt naar een bepaalde keuze, zonder dat hierbij onze keuzevrijheid wordt afgenomen. Onderzoek laat zien dat nudging een effectieve methode kan zijn voor gedragsverandering. Zo resulteerde het bijvoorbeeld al in gezonder eetgedrag, gemotiveerde werknemers en zelfs meer orgaandonoren. Nudges zijn vaak kleine aanpassingen, maar toch zorgen ze voor een grote impact op ons gedrag.

Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste nudgetechnieken en maakt deze herkenbaar aan de hand van meer dan honderd voorbeelden en concrete inzichten. Zowel wetenschappelijke onderzoeken als praktische toepassingen komen aan bod. Je ontdekt dus niet alleen wat nudging inhoudt, maar ook hoe die wordt toegepast in de praktijk en hoe je er zelf mee aan de slag kan.


Auteur | Reinout van Zandycke
Taal | Engels
Type | Paperback
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789047016212
Boekomslag voor ISBN: 9780143137009
Boekomslag voor ISBN: 9789044639339
Boekomslag voor ISBN: 9789024451753
Boekomslag voor ISBN: 9789044639322


Boekn ©