Rekenen en wiskunde uitgelegd
Het verzorgen van rekenonderwijs op de basisschool is moeilijker dan veel leerkrachten zich realiseren. Het vraagt meer dan opdrachten zelf kunnen maken. Ook red je het niet met het aanleren van alleen de didactiek, want goed lesgeven zonder zelf voldoende rekenvaardig te zijn is onmogelijk. Het doel van Rekenen en wiskunde uitgelegd is de rekenvaardigheid die nodig is om als leerkracht op de basisschool goed te functioneren aan te leren en te verdiepen.
Dit boek volgt inhoudelijk de structuur van de kerndoelen basisonderwijs en de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor de pabo, inclusief de herijking van 2018. Rekenen en wiskunde uitgelegd overstijgt het curriculum van groep 8 (referentieniveau 1S), het gaat door tot 3S, het benodigde rekenkennis- en rekenvaardighedenniveau voor een leerkracht. Dit is ook het niveau dat wordt getoetst door de landelijke kennistoets rekenen-wiskunde op de pabo. Een startbekwame leerkracht beheerst de basis én kent verschillende benaderingen van een probleem om in te kunnen spelen op de diverse rekenstrategieën van zijn leerlingen. Daarom is ook de relatie met didactiek op verschillende manieren aanwezig: in de aanpak wordt consequent de opbouw context, model en formele werkwijze gebruikt. In tipkaders worden toepassingen voor de praktijk gegeven, en in de opdrachten worden voorbeelden van rekenmethoden opgaven en uitwerkingen van leerlingen gebruikt om de koppeling tussen theorie en praktijk te oefenen.
Karakteristiek voor deze 3e druk:
- Volledige dekking van de herijkte kennisbasis 2018, bevat 15 nieuwe leerstofthema's.
- Teksten en tips zijn daar waar nodig verduidelijkt op basis van feedback en gebruikerservaringen.
- Uitgebreid met 100 extra oefeningen in het boek, brengt het totaal op 250 opgaven.
- Directe verwijzing van de oefeningen naar de bijbehorende leerstof.
- Uitleg achter de oefenopgaven van de proeftoetsen.
Rekenen en wiskunde uitgelegd is geschreven voor pabo studenten en leerkrachten, en dekt samen met de uitgave Rekenen-wiskunde en didactiek de gehele kennisbasis Rekenen-wiskunde.
Peter Ale heeft 25 jaar op de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam les gegeven in wiskunde en didactiek. Sinds zijn pensionering in 2015 is hij betrokken bij de Kennisbasistoets Rekenen en wiskunde. Martine van Schaik is werkzaam bij het Marnix Onderwijscentrum als onderwijsadviseur en gespecialiseerd in rekenen-wiskunde en onderzoekend en ontwerpend leren.
Auteur | | Peter Ale |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |