Publiek management
Publieke organisaties vervullen cruciale functies in de maatschappij. Van een publieke organisatie wordt dan ook verwacht dat deze transparant opereert, maar tegelijkertijd ook adaptief en flexibel is. Een organisatie die betrouwbaarheid garandeert, wordt vaak bekritiseerd vanwege gebrekkige efficiƫntie. Dat zorgt voor dilemma's in het management van publieke organisaties. Dit boek heeft als doel om zowel studenten als publieke managers inzicht te geven in de spanningen en dilemma's waarmee leidinggevenden van publieke organisaties te maken hebben.
Het balanceren tussen tegenstrijdige waarden loopt als rode draad door het boek, waardoor het bijzondere karakter van publiek management duidelijk wordt. In deel I van het boek wordt de context van publiek management beschreven op zowel macro-, meso- als microniveau. In deel II wordt ingegaan op de verschillende taakvelden van publieke managers, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen externe aspecten, zoals netwerkmanagement en coproductie, en interne aspecten, zoals prestatiemanagement en management van diversiteit.
Publiek management is bedoeld voor studenten aan opleidingen als bestuurskunde, beleidswetenschap, bestuurs- en organisatiewetenschap en politicologie. Daarnaast is het boek geschikt voor professionals die beleid en organisatie in het publieke domein vorm moeten geven.
Wim van Noort was tot 1 september 2018 als universitair docent werkzaam bij het Instituut Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. Sindsdien zet hij zich als vrijwilliger in voor de publieke zaak. Marieke van der Hoek werkt als PhD-kandidaat bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Sandra Groeneveld is hoogleraar Publiek Management bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Jelmer Schalk is als universitair docent werkzaam bij het Instituut Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden, waar hij van 2013 tot 2018 ook de functie van onderwijsdirecteur bekleedde. Joris van der Voet is tevens universitair docent bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Auteur | | Wim van Noort |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |