Preventie in het sociale domein
Preventie is steeds belangrijker in een maatschappij die sterk aan verandering onderhevig is. In de publieke sfeer en het sociale domein wordt preventief opgetreden, zoals blijkt uit alcoholvoorlichting voor pubers of uit terrorismepreventie. Van professionals binnen het sociale domein wordt dan ook in toenemende mate verwacht dat zij preventief kunnen denken en handelen.
In Preventie in het sociale domein beschrijven de auteurs op grond van een theoretisch kader hoe professionals preventie kunnen integreren binnen hun werkpraktijk. Vanuit een constructieve en kritische benadering bieden ze geordende informatie over preventie in het algemeen, het belang ervan in uiteenlopende werksituaties en de toepassingen van preventie in het sociale domein. Tevens behandelen ze de tools die nodig zijn voor het uitvoeren van preventieve activiteiten: voorlichting, advisering, ondersteuning en netwerkontwikkeling. Daarbij leggen zij de nadruk op een alerte houding en een correcte maatvoering van preventieve interventies, rekening houdend met de specifieke context en de mogelijkheden en beperkingen van cliƫnten, werkers en methoden. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met enkele studietaken die gericht zijn op het verwerven van kennis en vaardigheden, het verdiepen van inzichten en het toepassen van de bestudeerde stof.
Deze vierde herziene editie is volledig geactualiseerd en is sterk gewijzigd. Grote delen van de hoofdstukken zijn herschreven. Ook de integrale studietaken zijn aangepast. Verouderde of niet langer herkenbare voorbeelden zijn vervangen door meer hedendaagse voorbeelden. In onbruik geraakte of minder gebruikte modellen zijn vervangen door moderne modellen. De wijzigingen en aanpassingen zijn al met al omvangrijk.
Druk drie en vier zijn door de vele wijzigingen niet naast elkaar te gebruiken.
Dit boek is geschikt voor studenten van hogere sociale studies en aanverwante opleidingen in zorg, onderwijs en veiligheid. Voor professionals biedt het een toegankelijk overzicht van preventie in het sociale domein.
Sijtze de Roos is werkzaam als bestuurder, vrijgevestigd opleider, supervisor en coach. Hij heeft een achtergrond als docent, supervisor en coach bij sociale studies in het hoger onderwijs. Mart van Dinther is werkzaam als onderwijskundige en docent/onderzoeker bij de Fontys Hogeschool Pedagogiek in Tilburg en is gepromoveerd op het onderwerp self-efficacy, een centraal concept binnen de hedendaagse psychologie.
Auteur | | Sijtze de Roos |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |