Ontwikkeling in de groep
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.
Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema's: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof.
In deze herziene versie is de toegepaste theorie uitgebreider en zijn voorbeelden geactualiseerd. Ook zijn de modellen aangepast en biedt het boek meer praktische tips. In het thema begeleiding ligt de nadruk meer op het pedagogisch handelen; het ontwikkelen en leren toepassen van vaardigheden door de groepsbegeleider.
Ontwikkeling in de groep is bedoeld voor studenten binnen de richtingen onderwijs (zowel basis- als middelbaar), hulpverlening, sport en welzijn. De uitgave is ook geschikt voor professionals die met groepen kinderen en jongeren werken.
Marianne Luitjes en Ilona de Zeeuw-Jans hebben een achtergrond als sociaal- en ontwikkelingspsycholoog en hebben veel ervaring in het hoger onderwijs en in het werkveld.
Auteur | | Marianne Luitjes |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |