Spelend leren en ontdekken
Drama is een vast onderdeel van de Kennisbasis. Maar hoe geef je inspirerende dramalessen in het primair onderwijs? Zélf plezier hebben in drama is daarbij de eerste stap. Spelend leren en ontdekken biedt leerkrachten (in spe) actuele vaardigheden voor het inzetten van drama als activiteit, middel én doel. De gebruiker leert met theoretische en praktische inzichten een appel te doen op de natuurlijke aanleg voor drama en de creatieve ontwikkeling van ieder kind.
In het eerste deel van Spelend leren en ontdekken worden de algemene methodische en didactische theorie behandeld. In het tweede deel slaat het handboek een brug naar de lespraktijk met vele direct toepasbare handreikingen, zoals creatieve ontwikkeling, voorlezen en het organiseren van drama-activiteiten. Onderwerpen als 21e-eeuwse vaardigheden, culturele competenties, de ontwikkelingspsychologie van kinderen en de samenwerking met leergebieden als taal, geschiedenis en cultuureducatie maken dit boek een compleet en eigentijds naslagwerk. De koppeling tussen theorie en praktijk helpt studenten om zich systematisch en met plezier te bekwamen in het geven van dramalessen, zodat zij leerlingen al spelend kunnen laten leren en ontdekken. De bijbehorende website bevat video's, lesvoorbereidingsformulieren, bronnen voor verdieping en docentenmateriaal.
Voor wie Spelend leren en ontdekken is hét inspirerende handboek voor pabostudenten, studenten aan de docentenopleiding drama en leerkrachten in het basisonderwijs.
Over de auteur(s) Etje Heijdanus-de Boer was en Anouk van Nunen is docent dans en drama bij de Hogeschool InHolland. Beide auteurs zijn medeopstellers van de Kennisbasis Dans en Drama en schreven eerder DANS! Hans Boekel is docent drama en werkt als communicatieacteur en verzorgt nascholing van leerkrachten, Diane Carp is dramadocent en werkt als opleider/onderzoeker bij de master Kunsteducatie in Amsterdam en Petra van der Veer is docent cultuureducatie en drama bij de Marnix Academie.
In het eerste deel van Spelend leren en ontdekken worden de algemene methodische en didactische theorie behandeld. In het tweede deel slaat het handboek een brug naar de lespraktijk met vele direct toepasbare handreikingen, zoals creatieve ontwikkeling, voorlezen en het organiseren van drama-activiteiten. Onderwerpen als 21e-eeuwse vaardigheden, culturele competenties, de ontwikkelingspsychologie van kinderen en de samenwerking met leergebieden als taal, geschiedenis en cultuureducatie maken dit boek een compleet en eigentijds naslagwerk. De koppeling tussen theorie en praktijk helpt studenten om zich systematisch en met plezier te bekwamen in het geven van dramalessen, zodat zij leerlingen al spelend kunnen laten leren en ontdekken. De bijbehorende website bevat video's, lesvoorbereidingsformulieren, bronnen voor verdieping en docentenmateriaal.
Voor wie Spelend leren en ontdekken is hét inspirerende handboek voor pabostudenten, studenten aan de docentenopleiding drama en leerkrachten in het basisonderwijs.
Over de auteur(s) Etje Heijdanus-de Boer was en Anouk van Nunen is docent dans en drama bij de Hogeschool InHolland. Beide auteurs zijn medeopstellers van de Kennisbasis Dans en Drama en schreven eerder DANS! Hans Boekel is docent drama en werkt als communicatieacteur en verzorgt nascholing van leerkrachten, Diane Carp is dramadocent en werkt als opleider/onderzoeker bij de master Kunsteducatie in Amsterdam en Petra van der Veer is docent cultuureducatie en drama bij de Marnix Academie.
Auteur | | Hans Boekel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |